کمیته بین‌المللی المپیک: همه ورزشکاران از جمله ایرانی‌ها گوشی سامسونگ می‌گیرند

  • 19 بهمن 1396 - 16:38
کمیته بین‌المللی المپیک: همه ورزشکاران از جمله ایرانی‌ها گوشی سامسونگ می‌گیرند

کمیته بین‌المللی المپیک درباره گزارش‌ها پیرامون عدم اهدای گوشی‌های موبایل به ورزشکاران ایرانی در المپیک زمستانی ٢٠١٨ پیونگ چانگ، به بی‌بی‌سی گفت که به همه ورزشکاران حاضر در رقابت‌ها گوشی سامسونگ داده می‌شود.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد که سخنگوی برگزارکننده بازی‌ها گفته است که ورزشکاران ایرانی و کره شمالی به دلیل تحریم‌های سازمان ملل نمی‌توانند گوشی‌های هدیه را دریافت کنند.

خبرگزاری مهر هم می‌گوید امروز، پنجشنبه ١٩ بهمن، “نمایندگان ایران که برای دریافت هدیه خود به محل اهدای نوت ۸ سامسونگ رفته بودند دست خالی به محل اسکان کاروان بازگشتند.”

شرکت سامسونگ نسخه ویژه‌ای از گوشی‌های گالاکسی نوت ٨ را طراحی کرده و به ورزشکاران و مقام‌های ورزشی حاضر در رقابت‌ها هدیه می‌دهد.

گزارش‌ها درباره عدم اهدای این گوشی‌ها به ورزشکاران ایرانی جنجال‌برانگیز شده و احضار سفیر کره جنوبی به وزارت خارجه ایران را به دنبال داشته است.

اما کمیته بین‌المللی المپیک به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “کمیته برای همه ورزشکاران همه کشورها که در بازی‌های المپیک زمستانی شرکت کرده‌اند گوشی تهیه می‌کند. این گوشی‌ها حاوی اطلاعات مهمی درباره رقابت‌ها برای ورزشکاران هستند.”

“ورزشکاران ایرانی می‌توانند گوشی‌ها را نگه دارند. ورزشکاران کره شمالی هم درخواست کرده‌اند که گوشی‌ها را ظرف دوران بازی‌ها استفاده کنند اما آنها را با خود به کشورشان بازنگردانند.”

یک سخنگوی کمیته برگزاری‌ بازی‌های پیونگ چانگ به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “کمیته بین‌المللی المپیک به همه ورزشکاران و مقام‌ها (از جمله کشورهای مذکور) گوشی موبایل می‌دهد. این تلفن‌ها همه اطلاعات مورد نیاز ورزشکاران در بازی‌ها را در خود دارند.”

شرکت سامسونگ هم به بی‌بی‌سی فارسی گفت چهار هزار گوشی برای المپیک تولید کرده، اما درباره چگونگی توزیع آن بین ورزشکاران و مقام‌های کشورها، کمیته بین‌المللی المپیک باید پاسخگو باشد.

گزارش‌ها درباره عدم اهدای گوشی‌ها باعث شده که ایران سفیر کره جنوبی در تهران را احضار کند و درباره آینده روابط تجاری با شرکت سامسونگ هشدار بدهد.

ایران سامسونگ را تهدید کرد

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، به نقل از یک منبع آگاه نوشته است آقای ظریف ممکن است دیگر از گوشی سامسونگ استفاده نکند.

بنابراین گزارش “اگر تا عصر امروز پنج شنبه شرکت سامسونگ عذرخواهی نکند و از این تصمیمی که گرفته عدول نکند، (ظریف) دیگر از گوشی سامسونگ استفاده نخواهد کرد.”

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است محمود فرازنده، دستیار وزیر خارجه “اعتراض شدید” ایران را با کیم سونگ هو، سفیر کره جنوبی مطرح کرده است.

آقای قاسمی عدم اهدای گوشی به ورزشکاران ایرانی را “رفتار غیر اخلاقی و مغایر با روح حاکم بر بازی‌های المپیک” خوانده است.

خبرگزاری‌های ایرانی می‌گویند سفیر کره جنوبی از این اتفاق ابراز تاسف کرده و گفته است به دنبال پیگیری‌هایش “مقامات رسمی دولت کره جنوبی و شرکت سامسونگ هیچگونه دخالتی در بروز این سوء تفاهم و توزیع اقلام اهدائی به عنوان اسپانسر این بازی‌ها نداشته‌اند.”

مراسم آغاز بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ ٢٠١٨، روز جمعه برگزار خواهد شد، اما برخی از رقابت‌ها از روز چهارشنبه شروع شده است.

ایران با چهار اسکی‌باز، سمانه بیرامی باهر، فروغ عباسی، ستار صید و محمد کیادربندسری، در این رقابت‌ها حضور دارد.

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران، دستور داده است که برای “دلجویی” گوشی‌هایی برای ورزشکاران ایرانی خریداری و به آنها اهدا شود.

دیدگاه