«عدم حمایت مالی؛ یکی از مشکلات ورزش زنان در فارس»

  • 03 دی 1396 - 8:49
«عدم حمایت مالی؛ یکی از مشکلات ورزش زنان در فارس»

لیلا دودمان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز می‌گوید یکی از مشکلات بانوان در حوزه‌های ورزشی عدم وجود اسپانسر و حمایت مالی است.

خانم دودمان روز جمعه اول دی در حاشیه دیدار تیم فوتبال بانوان استان فارس و استقلال اهواز گفت: « مساعدت عمومی برای رفع موانع می‌تواند زمینهٔ مشارکت فعال‌تر زنان را به وجود آورد و مشارکت در ورزش به صورت خاص می‌تواند به زنان برای غلبه بر احساسات القا شده و گسترش دادن مهارت‌های فیزیکی در میان زنان و بالا بردن توان اجتماعی آن‌ها کمک کند و همهٔ این‌ها می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در میان آن‌ها شود. اینگونه زنان کمتر آسیب پذیرند.»

بیشتر بخوانید: پیروزی تیم فوتبال بانوان شیراز در برابر استقلال اهواز

 

به گفته او، «️شرایط ورزشی جامعه در بیشتر مواقع با بعد مردانه گزارش می‌شود و گزارشات تحقیقاتی ورزش زنان برای برنامه‌ریز‌ی‌های مدیریتی در بیشتر مواقع نادیده گرفته می‌شود. جامعه، زنان را به خاطر شرایط خاص زیست‌شناختی در ورزش محدود می‌کند و گزارشات پیشرفت ورزش زنان کمتر در مباحث عمومی مطرح می‌شود. این در حالی است که ورزش بانوان کشور با وجود تمام مشکلات نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشته و این پیشرفت اگر برابر با ورزش آقایان نباشد کمتر نیست.»

این عضو شورای شهر شیراز بر این باور است که «️زنانگی و ورزش هر دو سازه‌های اجتماعی و رفتارهای فرهنگی هستند و در همبستگی با بستر اجتماعی شکل می‌گیرند. طرد شدگی زنان در سالهای طولانی از عرصهٔ ورزش همگانی و قهرمانی و همچنین ورزشگاه‌ها، ساخته شدهٔ اجتماع هستند که معانی فرهنگی را به وجود می‌آورند و نقش آن‌ها در مستقر ساختن امتیاز‌های خاص در عرصهٔ اجتماعی بالاخص ورزش چالش‌هایی را برای بانوان این حوزه‌ها ایجاد کرده است.»

لیلا دودمان افزود: «از طرفی ورزش در حوزه‌ای مردانه تعریف شده و با ویژگی‌های موسوم به مردانگی هماهنگ شده است. از این دید، ورزش مطلوب، ورزشی است جدی، پرجنب و جوش، ماهرانه، قدرتمندانه و زورمدارانه. باید در آن ویژگی‌هایی هم چون رقابت جویی، جاه طلب، اعتماد به نفس و جرات به نمایش گذاشته شود و این‌ها همگی با تصویری که از زنان نشان داده شده متضاد است. این تصورات از جانب انواع تشکیلات نیز بازتولید می‌شود. رویکرد دنیای ورزش به زنان معمولا یا رویکرد طرد مطلق بوده یا طرد نسبی. شاید این طرد وسیع به واسطهٔ توافق بزرگی باشد که در اذهان ما برای تعریف زنانگی انجام داده‌ایم و نیمی از جمعیتمان را از بروز استعداد‌هایشان محروم کرده‌ایم.»

او گفت: «البته باید امیدوار بود که چند سالی است نگاه‌ها به ورزش زنان تغییرات ملموسی داشته است که این تغییر می‌تواند به خاطر نمایش‌های موفق زنان در عرصه‌های ملی و بین المللی در سال‌های اخیر باشد هر چند هنوز محدودیت‌های فراوانی برای زنان این حوزه وجود دارد. بخشی از این مشکلات مربوط به حوزهٔ سخت افزاری است که باید توجه ویژه‌ای به افزایش زیر ساخت‌های ورزش بانوان صورت گیرد. اما بخش دیگر مشارکت عمومی اعضای جامعه در قالب‌های متنوع از جمله حمایت مالی را طلب می‌کند.»

خانم دودمان افزود: «زنانی باید باشند تا این تفسیر‌های غالب که مانع از شکل گیری مشارکت می‌شوند را دگرگون کنند و با نشان دادن واقعیت‌هایی از توانایی‌های خود تفسیر بدیل را به همگان نشان دهند. روز جمعه اول دی ماه به دیدار مسابقهٔ فوتبال زنان استان فارس و خوزستان رفتم و این دیدار خود گواهی بر صدق دعاوی مطرح شدهٔ اینجانب بود.»

به گفته او «پیروزی بانوان استان فارس در این دیدار در کنار گزارش رادیویی بانوان از رادیو فارس و حضور بانوان در ورزشگاه که می‌توان اینگونه فضا‌ها را برای آن‌ها تقویت کرد همگی از جمله اتفاقات خوش جمعهٔ اول دی ماه بود.»

این عضو شورای شهر شیراز ابراز امیدواری کرد که «از این پس شاهد حمایت اسپانسرهای مالی از تیم‌های حرفه‌ای بانوان در کنار حمایت همه بانوان جامعه از ورزش خودشان باشیم.»

دیدگاه