مراقب انزوای سالمندان در دوران کرونا باشیم

  • 13 خرداد 1400 - 14:17
مراقب انزوای سالمندان در دوران کرونا باشیم

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مردم توصیه کرد که در دوران شیوع کرونا، با دقت مراقب انزوای سالمندان باشند و اجازه ندهند این گروه، احساس تنهایی کنند.

دکتر آروین هدایتی چهارشنبه ۱۲ خرداد در یک کارگاه آموزشی، انزوا و تنهایی را موضوعاتی منفک اما در ارتباط با یکدیگر دانست و گفت: انزوا و تنهایی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اما معادل هم نیستند. ممکن است فردی تنها زندگی کند اما احساس تنهایی نکند، یا اگر احساس تنهایی دارد، منزوی نشده باشد.

مدیرگروه روان شناسی دانشگاه علوم  پزشکی شیراز خاطرنشان کرد که افراد در مرحله انزوا به طور واضح از اجتماع گسسته شده و حتی ممکن است برای پیگیری های درمانی هم مراجعه نکند.

او ادامه داد: سالمندان به دلایل مختلفی نظیر شهرنشینی، بازنشستگی و کاهش ارتباطات شغلی، یا مسائل فردی مانند کاهش توانمندی‌های مثل کاهش شنوایی، کاهش تحرک و البته مسائل خانوادگی مثل ازدواج فرزندان، از دست دادن عزیزان و … بیشتر احساس تنهایی می کنند، البته مسائل محیطی هم می تواند در کاهش تعاملات اجتماعی سالمند و تنها شدن سالمندان نقش داشته باشد.

هدایتی توضیح داد: به طور مثال سالمندی که در خانه ای با تعداد پله‌های زیاد و فاقد آسانسور زندگی می کند، امکان دارد کمتر بیرون برود، از طرفی شرایط خاص پیش آمده به دلیل تلاش برای حفظ فاصله فیزیکی به کاهش مراودات اجتماعی این گروه از جامعه منجر شود.

او ادامه داد: سالمندانی که تنها زندگی می کنند با منع شدن از حضور در جامعه، دچار انزوای شدیدتری شده‌اند و سالمندانی که در مراکز مراقبتی نگهداری می شوند، تماس های کمتری با خانواده و دوستان دارند و حتی آنهایی هم که با خانواده زندگی می کنند، به اجبار منزوی تر شده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه احساس تنهایی علاوه بر سلامت جشم، روی سلامت روان هم تاثیر دارد، افزود: احساس تنهایی می تواند منجر به افسردگی و اختلالات روانپزشکی نظیر اضطراب شود.

هدایتی گفت: افرادی که احساس تنهایی می کنند و منزوی شده اند، از خدمات بهداشتی بیش از اندازه یا کمتر از نیاز خود استفاده می کنند و حتی ممکن است مراجعه های ضروری پزشکی را نیز انجام ندهند؛ به عبارتی مراجعه های پزشکی در زمان احساس تنهایی نامتناسب می شود.

مدیر گروه روان‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نیازهای روحی و جسمی سالمندان از یک سو و از طرف دیگر محدودیت های اطرافیان در برطرف کردن این نیازها، منجر به افزایش حساسیت روحی و زود رنج شدن در برخی از سالمندان می شود.

هدایتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به کسانیکه در خانواده فرد سالمند دارند و دیگر افراد جامعه توصیه کرد که نسبت به مسائل سالمندان و شیوه مراوده و ارتباط با آنان، دقت کرده و در صورت لزوم، از نظرات مشورتی متخصصان مشاور استفاده کنند.

دیدگاه