۸ دانستنی آماری کرونا

  • 21 بهمن 1399 - 15:57
۸ دانستنی آماری کرونا

تا کنون نزدیک به ۱۰۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مبتلای به ویروس کرونا در سراسر جهان شناسایی شده، اما بیشترین موارد ابتلای این بیماری و مرگ ناشی از آن در کدام کشورها ثبت شده و کدام کشورها در انجام آزمایش‌های شناسایی مبتلایان و همچنین انجام واکسیناسیون کووید۱۹ پیشتاز سایرین هستند؟

به گزارش یورو نیوز، ۶۹ میلیون و ۴۶۶ هزار نفر یعنی معادل ۶۵ درصد از مجموع بیماران شناسایی شده در جهان، طی انجام آزمایش‌های تشخیص کرونا در ۱۰ کشور جهان ثبت شده‌اند.

ایران با گزارش رسمی تشخیص ابتلای یک میلیون و ۴۶۶ هزار نفر به ویروس کرونا، در مجموع ۱.۳۷ درصد بیماران کووید۱۹ را در جهان شناسایی کرده است.

۱-سهم کشورها در شناسایی مبتلایان به کووید۱۹

افزون بر یک و نیم میلیون نفر از مرگ و میر ثبت شده به دلیل ابتلا به بیماری کووید۱۹ در ۱۱ کشور جهان رخ داده است. در حالی که این بیماری تا کنون حداقل دو میلیون و ۳۲۱ هزار و ۷۴۱ نفر را در جهان به کام مرگ فرستاده است. بدین ترتیب ۶۷.۴ درصد از فوت شدگان به دلیل شیوع ویروس کرونا در این ۱۱ کشور ثبت شده است.

۲-بالاترین مرگ و میر

در میان این کشورها مکزیک بالاترین درصد فوت مبتلایان به کووید۱۹ را به خود اختصاص داده و پس از آن ایران قرار دارد.

۳-درصد مرگ مبتلایان

یکی از دلایل رخداد این رده‌بندی می‌تواند تفاوت معنی‌دار تعداد آزمایش‌های روزانه تشیخص تعداد مبتلایان تازه به این بیماری در کشورهای مختلف جهان باشد. چرا که تست‌های روزانه انجام شده در ایران و مکزیک با سایر کشورهایی که دارای بالاترین میزان ابتلا و مرگ گزارش شده قابل مقایسه نیست. در واقع کشورهایی که در صدر فهرست کشورهای دارنده بیشترین بیماری شناسایی شده قرار دارند، اکثرا از نظر تعداد آزمایش روزانه تشخیص بیماری کووید۱۹ نیز از سایر کشورهای پیش هستند.

۴-بیشترین تعداد تست کرونا

مجموع تست‌های انجام شده در ایران و مکزیک به ترتیب ۹.۶ و ۴.۸ میلیون بوده است که از این نظر این دو کشور به ترتیب در رقابت با سایر کشورها بیستم و چهل و سوم قرار دارند. بر پایه نسبت تعداد آزمایش انجام شده تشخیص کرونا به ازای یک میلیون نفر، ایران در رتبه ۱۲۱ و مکزیک در جایگاه ۱۵۶ قرار دارد.

۵-بالاترین نسبت تست کرونا به جمعیت

در حال حاضر بیش از ۱۰۴ هزار نفر در جهان به دلیل ابتلای حاد به بیماری کووید۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند. در میان کشورهای جهان، ایران با دارا بودن سه هزار و ۸۰۲ بیمار حاد در جایگاه هفتم قرار دارد.

۶-بیشترین تعداد بیماران حاد

آمریکا و چین در تزریق دوزهای بیشتر واکسن کووید۱۹ رقابت به نسبه نزدیکی را با هم دارند. اما در مجموع تنها ۱۱ کشور جهان تا کنون موفق شده‌اند که بیش از ۲ میلیون دوز از واکسن‌های مختلف کرونا را به شهروندان خود تزریق کنند.

۷-بالاترین تعداد تزریق واکسن

اسرائیل موفق شده تا کنون حداقل یک دوز از واکسن کووید۱۹ را به بیش از ۳۹ درصد جمعیت خود تزریق کند و از نظر از سایر کشورها پیشی بگیرد. همچنین حدود ۲۳ درصد از جمعیت این کشور نیز هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. امارات عربی متحده که موفق شده تا کنون ۳۸ درصد جمعیت خود را تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار دهد، فعلا ۲.۵ درصد جمعیت خود را به طور کامل واکسینه کرده است.

۸-واکسیناسیون بر پایه نسبت جمعیت

ایران نیز اعلام کرده که برنامه واکسیناسیون خود را از دو روز دیگر و با تزریق واکسن روسی اسپوتنیک آغاز خواهد کرد.

دیدگاه