گونه جدید ویروس کرونا در انگلستان ‘شناسایی شده است’

  • 24 آذر 1399 - 21:12
گونه جدید ویروس کرونا در انگلستان ‘شناسایی شده است’

مت هنکوک وزیر بهداشت بریتانیا به نمایندگان پارلمان این کشور گفت گونه جدیدی از ویروس کرونا شناسایی شده که ممکن است سرعت شیوع بیشتری داشته باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای هنکوک گفت “هیچ” دلیلی در دست نیست که این ویروس بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند یا واکسن بر آن کارگر نیست.

با این حال وزیر بهداشت به نمایندگان پارلمان گفت در هفته گذشته در لندن، کنت و مناطقی در اسکس و هرفوردشر موارد ابتلا به کرونا افزایش سریع و تصاعدی داشته است: “ما هزار مبتلا به این نوع جدید کرونا را شناسایی کرده‌ایم که اکثرا در جنوب انگلستان بوده‌اند اما دستکم شصت مرکز بهداشت محلی دیگر هم ابتلا به این این گونه جدید را ثبت کرده‌اند. “ما ابعاد موضوع را نمی‌دانیم برای اینکه این نوع جدیدی است اما در هر حال اقدامات سریع و قاطعی را به اجرا می‌گذاریم که متاسفانه برای مهار این ویروس مرگبار صددرصد ضروری هستند با اینکه واکسیناسیون هم شروع شده است.”

آقای هنکوک گفت سازمان بهداشت جهانی در جریان قرار گرفته و مرکز تخصصی پورتون‌داون بررسی‌های دقیق‌تر را شروع کرده‌ است.

ویروس کرونا با پروتئین شاخکی خود (قرمز) به گیرنده آنژیوتانسین ۲ سلول انسان (آبی) می‌چسبد

به گفته پروفسور آلن مک‌نالی استاد دانشگاه برمینگام “در چند هفته گذشته” آزمایشگا‌های تشخیصی در بریتانیا این گونه جدید را شناسایی کرده‌اند و تلاش وسیعی برای شناخت تغییرات ساختاری و تفاوت رفتارش با انواع قبلی آغاز شده است. او تاکید کرد که جهش ویروس‌ها و شایع یا ناشایع شدن‌شان پدیده رایجی است و الزاما به معنای بیماری‌زایی یا سرایت بیشتر نیست.

دانمارک در نیمه آبان اعلام کرد پنج گونه جهش یافته کرونا را شناسایی کرده‌ که منشاء آنها مینک (از خانواده راسوها) بوده است. یکی از این پنج‌ گونه که دوازده نفر را هم مبتلا کرده بود اسباب نگرانی دانشمندان شده بود.

مِده فردریکسن نخست وزیر دانمارک گفته بود این ویروس جهش یافته که به “خوشه پنج” معروف شده توانایی بدن را برای تولید پادتن کم می‌کند و شاید این جهش برخی از واکسن‌های کرونا را بی‌تاثیر کند اما تاکنون شواهدی از این موضوع به دست نیامده است.

در همان زمان پروفسور ویم فن ‌در پوئل متخصص دامپزشکی در دانشگاه واخنینگن هلند به بی‌بی‌سی گفته بود بررسی یافته‌های ژنتیکی نشان داده‌اند اوایل ماه مه (اواسط اردیبهشت) یک مورد جهش‌یافته در یک مزرعه پرورش مینک در هلند نیز شناسایی شده بود.

“ما یک ویروس را که در رمز ساخت پروتئین شاخکی جهش مترادفی کرده بود، یک بار در یک مزرعه پرورش مینک در هلند دیدیم اما تمام مینک‌های آن مرزعه معدوم شدند.”

اوایل آبان مشخص شد ویروسی که در تابستان در کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا در گردش بوده گونه دیگری از ویروس کروناست که منشا آن از اسپانیا بوده است. این گونه۲۰A.EU۱ نام گرفت و به “گونه اسپانیایی” معروف شد اما شیوع آن به گردشگری نسبت داده شد نه جهشی مهم در ویروس که بر بیماری‌زایی یا توان سرایت آن تاثیر بگذارد.

هنوز روشن نیست گونه جدیدی که در انگلستان شناسایی شده مشابه گونه‌هایی است که در دانمارک و هلند شناسایی شدند یا با آنها فرق دارد.

تمام ویروس‌ها جهش می‌کنند و کرونا هم مستثنی نیست اما به گفته دانشمندان ویروس کرونایی که اکنون همه‌گیری ایجاد کرده تا به حال به نسبت بقیه ویروس‌ها سرعت جهش زیادی نداشته است.

دیدگاه