دانشمندان بریتانیایی: دگزامتازون مرگ و میر در میان بیماران کرونا را کاهش می‌دهد

  • 28 خرداد 1399 - 17:46
دانشمندان بریتانیایی: دگزامتازون مرگ و میر در میان بیماران کرونا را کاهش می‌دهد

دانشمندان بریتانیایی اعلام کردند که به شواهدی مبنی بر تاثیر مثبت داروی دگزامتازون بر بهبود بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» دست یافته اند.

نتیجه پژوهش محققان نشان می دهد که استفاده از داروی دگزامتازون تا یک سوم آمار مرگ و میر در میان بیماران بدحال مبتلا به ویروس جدید کرونا را کاهش داده است. در همین راستا مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرد که سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) از روز سه شنبه به بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» داروی دگزامتازون را تجویز خواهد کرد.

دگزامتازون یک داروی کورتیکواستروئید ارزان قیمت محسوب می شود که میزان دسترسی به آن بالا است.

دانشمندان بریتانیایی این دارو را بر روی ۲۱۰۴ بیمار آزمایش کرده اند و نتیجه آن را با ۴۳۲۱ بیماری که این دارو را دریافت نکرده بودند مقایسه کردند. بررسی پژوهشگران نشان داده که پس از ۲۸ روز استفاده از دگزامتازون، آمار مرگ و میر در میان بیمارانی که به دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج داشتند ۳۵ درصد کاهش یافته است.

تجویز این دارو همچنین آمار مرگ و میر در میان بیمارانی را که به تنفس با ماسک اکسیژن نیاز پیدا کرده بودند نیز ۲۰ درصد کاهش داده است. در مقابل استفاده از دگزامتازون به آن دسته از بیماران مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا که بدحال نبودند کمکی نکرده است.

پیتر هوربی، یکی از دانشمندانی که این تحقیق را انجام داده است ضمن استقبال از نتیجه پژوهش تاکید کرد که دگزامتازون اکنون باید به داروی معیار برای درمان بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» تبدیل شود. به گفته این استاد دانشگاه آکسفورد امکان استفاده از این داروی ارزان قیمت در سراسر جهان برای نجات جان بیماران وجود دارد.

داروهای استروئیدی به کاهش تورم در بدن بیماران کمک می کنند. این در حالی است که برخی از بیماران بدحال مبتلا به ویروس جدید کرونا به دلیل واکنش شدید سیستم ایمنی بدن از تورم رنج می برند. سازمان جهانی بهداشت پیش از این توصیه کرده بود که از استروئیدها به دلیل کاهش سرعت بهبود بیماران مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا استفاده نشود.

محققان تخمین می زنند که استفاده از دگزامتازون می تواند از هر هشت بیمار مبتلا به «کووید ۱۹» که با دستگاه تنفس مصنوعی نفس می کشند جان یک نفر را نجات دهد. به گفته آنها این دارو احتمالا از هر ۲۵ بیماری که با ماسک اکسیژن نفس می کشد نیز جان یک نفر را نجات خواهد داد.

دیدگاه