15 میلیون پرونده قضایی سالانه وارد دادگاه‌های ایران می‌شود

  • 27 مهر 1396 - 11:31
15 میلیون پرونده قضایی سالانه وارد دادگاه‌های ایران می‌شود

معاون دادستان کل کشور می‌گوید سالانه ۱۵ میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد حشمتی شامگاه چهارشنبه ۲۶ مهر در همایش ملی بحران آب، آسیب‌ها و جرائم افزود: ۷۰ درصد پرونده‌های ورودی به شعبات مربوط به مسائل مالی و حق‌الناس است.

الهام امین‌زاده، معاون وقت حقوقی رئیس‌جمهور ایران سال ۱۳۹۲ گفته بود که ۱۷ میلیون پرونده قضائی در دستگاه قضا «انباشت شده» و هشت میلیون پرونده تازه نیز برای رسیدگی به دستگاه قضا وارد شده است.

این سخنان امین‌زاده با واکنش صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه روبه‌رو شد و آن را تکذیب کرد. به‌گفته لاریجانی سالانه حدود ۱۳ میلیون پرونده در دستگاه قضائی تشکیل می‌شود.

اما مصطفی پورمحمدی، وزیر وقت دادگستری آمار دیگری در مورد شمار پرونده‌ها اعلام کرده است. به‌گفته پورمحمدی ۱۴ میلیون فقره پرونده طلاق در مراجع قضایی ایران در حال رسیدگی است.

اختلافات مالی، طلاق، سرقت و جرایم مرتبط با مواد مخدر از جمله عمده‌ترین پرونده‌هایی است که در قوه قضائیه ایران تشکیل می‌شود.

محمدجواد حشمتی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص وضعیت چاه‌های کشاورزی در ایران گفت: عدم کنترل و نظارت صحیح باعث شد که ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور حفر شود و بحران آب را به وجود آورد.

افزون بر این ۳۰۰ هزار چاه غیر مجاز، حدود ۴۰۰ هزار چاه مجاز کشاورزی در ایران وجود دارد.

معاون دادستان کل افزود: در چهار سال گذشته با افزایش پرونده‌های مربوط به تخلفات آب و بهره‌برداری‌های غیرمجاز مواجه بوده‌ایم و این روند صعودی نگران‌کننده است.

آقای حشمتی گفت: فاجعه‌ای که امروز در دریاچه بختگان و ارومیه اتفاق افتاده را مردم کرات دیگر برای ما به وجود نیاورده‌اند بلکه عملکرد نامناسب مدیران باعث چنین اتفاقاتی شده است.

تالاب‌های فارس از جمله بختگان سال‌هاست که با خشکی مواجه هستند. خشکسالی، عدم تخصیص حق‌آبه از رودخانه کر،گسترش کشاورزی ناپایدار و برداشت بی‌رویه آب در حوضه کر و سیوند، تالاب بختگان و زیستمندان آن را به شدت تهدید می‌کند. این تالاب که در ۲۵۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد، در لیست سیاه مونترو قرار گرفته است.

«فهرست مونترو» یا فهرست تالاب‌های در معرض خطر، شامل آن دسته از تالاب‌هایی است که به دلایل مختلف اکوسیستم آن‌ها در معرض تغییرات جدی قرار دارد و حیات آن‌ها در خطر افتاده است.

بختگان که در شهرستان نی‌ریز فارس قرار دارد، زیستگاه فلامینگو، تنجه، اگرت ،کاکایی، کفچه نوک، پلیکان مرغابی، غاز و درناهایی بوده است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.

حشمتی ادامه داد: در بیشتر کشورهای دنیا به‌طور معمول بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از ذخایر آب خود استفاده می‌کنند در حالی‌که در ایران این میزان ۱۰۰ درصد است.

علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این همایش با اشاره به وجود بالغ بر ۱۷ هزار حلقه چاه غیرمجاز آب در این استان، از مسدود و پر شدن بیش از ۶ هزار حلقه چاه غیرمجاز طی ۲ سال اخیر خبر داد.

 

دیدگاه