نرخ شیوع مصرف موادمخدر در استان فارس 8 درصد است

  • 27 مهر 1396 - 11:18
نرخ شیوع مصرف موادمخدر در استان فارس 8 درصد است

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نرخ شیوع مصرف موادمخدر در استان فارس ۸ و در کشور ۵.۱ درصد و نرخ مصرف داروهای مخدر بدون مجوز پزشک در کشور ۱۴ و در فارس ۲۰ درصد است و این لزوم مداخله دستگاه‌های پیشگیری را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حمیدرضا صرامی عصر چهارشنبه ۲۶ مهر در یک کنفرانس خبری در شیراز با بیان اینکه تریاک و شیره‌ی تریاک، شیشه و حشیش، بیشترین میزان مصرف را در استان فارس دارد، گفت: شیوع مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در کشور ۲.۱ درصد و در فارس ۳ درصد است؛ باید آموزش پرورش بیشتر وارد بحث شود .

او در عین‌حال معتقد است که این آمار نشان‌دهنده کم‌کاری در فارس نیست، گفت: فارس به لحاظ جغرافیایی در مسیر ترانزیت موادمخدر قرار دارد.

صرامی همچنین گفت:‌ ۲۲.۳ درصد کارگران در محیط‌های کارگری با جمعیت ۵۰ تا ۵۰۰ نفر در سطح کشور و ۴۰ درصد در فارس درگیر مصرف مواد مخدر هستند.

حمیدرضا صرامی تاکید کرد که اعتیاد آسیب اول کشور است و اینکه چرا با این همه تلاش چرا نتیجه مطلوب کسب نشد است افزود:برخی متولیان کشور در گذشته نسبت به مواد مخدر کم توجه ای کردند و ۲ برنامه ۵ سال بدون اطلاع از تقاضای مواد مخدر بود و قانون برنامه پنجم نیز اتفاق جدی روی نداد .

او جوانان و نوجوانان را آسیب‌پذیرترین قشر در برابر اعتیاد دانست و گفت: امروز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ایران به‌عنوان مصرف کننده مواد مخدر شناخته می‌شوند که الگوی مصرف تریاک به‌عنوان ماده مخدر سنتی ۵۳.۳ درصد، گل و حشیش ۱۱ درصد و شیشه ۸.۱ درصد است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۲۰ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر دارای مدرک فوق دیپلم به بالا و ۱۵۶ هزار نفر از کل مصرف کنندگان زن هستند، میانگین شروع مصرف مواد را بین ۲۰ تا ۲۴ سال عنوان کرد.

صرامی با بیان اینکه معتادان به مواد مخدر، تفریح، جلب توجه، تجربه کردن، لذت بیشتر از رابطه جنسی و ترک ماده‌ای دیگر را به‌عنوان علت مصرف این مواد ذکر کرده‌اند، گرایش به مصرف را در افراد مختلف متفاوت دانست و گفت: در کنار مصرف مواد مخدر، مصرف دارو بدون تجویز پزشک نیز به‌عنوان یک مشکل مطرح است.

او اضافه کرد: ۱۴ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور بدون تجویز پزشک داروهای مختلف که اعتیادزا محسوب می‌شود، مصرف می‌کنند.

دیدگاه