4 درصد کودکان در فارس افسرده هستند

  • 25 مهر 1396 - 6:51
4 درصد کودکان در فارس افسرده هستند

دکتر چنگیز رحیمی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شیراز می‌گوید که ۲ تا ۴ درصد کودکان در استان فارس دچار بیماری افسردگی هستند.

رحیمی به خبرگزاری تسنیم گفت که درمان کودکان افسرده در جامعه «به دست فراموشی سپرده شده» و این درحالی است که اگر کودکان افسرده درمان نشوند تا دوران کهنسالی با تغییر سن، نوع افسردگی آنها نیز تغییر خواهد کرد.

به گفته او، از هر ۱۰۰ نفر، ۲۰ نفر در جهان دچار مشکلات روحی و روانی هستند که در ایران و استان فارس نیز این تعداد مبتلا به افسردگی وجود دارد.


احتمال افسردگی در کودکان آزار دیده «دو برابر» است

دانشمندان می‌گویند خطر بروز دوره‌های مکرر و طولانی افسردگی در کودکانی که بدرفتاری می بینند دو برابر است.

به گزارش بی‌بی‌سی، بررسی‌هایی که نتایج آن در نشریه ژورنال روانپزشکی آمریکا چاپ شده حاکیست احتمال آنکه این بیماران به معالجه واکنش نشان دهند کمتر است.

همچنین محققان در موسسه روانپزشکی کینگز کالج لندن نتایج ۱۶ مطالعه مختلف که در مجموع به روی ۲۳ هزار نفر انجام شده بود را مرور کردند و دریافتند که بدرفتاری دیدن در کودکی – مانند طرد شدن از سوی مادر، بدرفتاری سخت جسمی یا سوءاستفاده جنسی – خطر ابتلا به افسردگی را دو برابر می‌کند.

مطالعه‌ای جداگانه بر روی سه هزار و ۹۸ نفر نشان داد که بدرفتاری دیدن در کودکی همچنین با واکنشی بدتر به معالجه دارویی و روانی همراه بوده.

دکتر آندریا دینیز محقق ارشد این مطالعه گفت: «امکان مراقبت از بیمارانی که سابقه بدرفتاری دیدن در کودکی را دارند، حتی در صورت معالجه ترکیبی (با دارو و جلسات مشاوره) به قدر کافی ممکن نیست.»

گزارش آن‌ها حاکیست که «دخالت‌های زودهنگام برای پیشگیری و درمان می‌تواند موثرتر باشد.»

متخصصان می‌گویند کودکان به طور روزافزون به دلیل «بیکاری، مشکلات مالی و استفاده والدینشان از مواد مخدر و روانگردان و الکل» تحت فشار و استرس قرار می‌گیرند.


فرق بین افسردگی، اضطراب و بی‌حوصلگی چیست؟

به عبارتی ساده افسردگی همان حس غمگینی و بی‌علاقگی به زندگی است.

اضطراب همان حس بی‌قراری و دلشوره است. اضطراب خودش را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهد؛ مثلا سراسیمگی شدید، اختلال وسواسی جبری و هراس.

بی‌حوصلگی و بی‌علاقگی به انجام یک کار لزوماً نشان بیماری نیست مگر این که با علایم دیگری مثل روحیه افسرده، خستگی، کم اشتهایی، بی‌خوابی و… همراه باشد که در این صورت بی‌حوصلگی می‌تواند جزیی از بیماری افسردگی باشد.

چه ویتامین‌ها و غذاهایی تأثیر خوبی روی خلق و خوی دارد؟

داشتن یک تغذیه مناسب و سالم شامل پروتیین، نشاسته، انواع میوه و سبزیجات بسیار مهم است. بعضی افراد ممکن است کمبود آهن و یا کمبود ویتامین “د” داشته باشند که می‌تواند خودش را با علایم افسردگی نشان بدهد.

پزشک عمومی می‌توانند با درخواست آزمایش خون تشخیص بدهد که آیا فرد دچار فقر آهن یا فقر ویتامین “د” است یا نه و اگر چنین باشد، دوز درمانی داروهای لازمه را برای شخص تجویز کند.

دیدگاه