هشدار در خصوص «کوچ گروهی» از شیراز

  • 23 مهر 1396 - 7:30
هشدار در خصوص «کوچ گروهی» از شیراز

خبرگزاری ایسنا در گزارشی از مشکلات کم‌آبی شیراز، تهران، مشهد و اصفهان خبر داده و در خصوص «کوچ گروهی» از این شهرها هشدار داده است.

ایسنا روز شنبه ۲۲ مهر نوشت: «منابع آب سدها هیچ‌گاه برای تامین آب شهرهای بزرگ اطمینان‏ بخش نیستند. ظرفیت‌های انتقال آب بین حوضه‏‌ای نیز به پایان خط رسیده و باید باور کرد که  خشکی در سرزمین ایران یک حقیقت است. به همین سادگی، کوچ گروهی کلانشهرهای کشور کلید خواهد خورد و این کلانشهرها (تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و …) در یک قدمی خالی از سکنه‏ شدن هستند.»

بر پایه این گزارش، کلانشهر شیراز نیز با ۱۶۴ چاه که دایم فرونشست می‏‌کند و بی‏‌آب می‏‌شوند، با سرانه مصرف بیش از ۲۰۹ لیتر در شبانه‏‌روز (با احتساب هدررفت آب در شبکه توزیع)، کم کم به کوچ ساکنانش نزدیک می‏‌شود.

سال‌هاست که ایران دچار «بحران آب» است و میزان آب تجدیدشونده کشور، یعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

داریوش مختاری کارشناس و پژوهشگر آب بر این باور است که کاهش مصرف آب شهری در دستور کار شرکت‏‌های آب و فاضلاب نیست. به ویژه پس از سیاست حذف یارانه‏ های مصرف، درآمد شرکت‏‌های آب و فاضلاب به میزان قابل توجهی افزایش یافت. از همان زمان این احتمال بود که جذابیت درآمد بالا، انگیزه این شرکت‏‌ها را برای فرهنگ‏سازی و آموزش شهروندان برای کاهش مصرف آب از بین ببرد.

این کارشناس آب می‌گوید به محض افزایش تعرفه آب که مورد نظر سیاستگذاران برای کاهش مصرف آب است، درآمد شرکت‏‌های آب و فاضلاب افزایش پیدا می‏کند و همین جذابیت، مانع از اقدام  برای اعمال شیوه‏‌ها و اقدامات آنان برای کاهش مصرف آب شده است، حتی آنان را تشویق به فروش بیشتر انشعاب آب در کلانشهرهایی که دچار انفجار جمعیت شده‏‌اند، می‏کند.

وی گفت: لازم است که مجلس شورای اسلامی وارد عمل شده و با تنظیم یک متمم یا اصلاحیه قانونی بی‏درنگ نسبت به قانون تاسیس شرکت‏‌های آب و فاضلاب اقدام کند. در این اصلاحیه، ضمن اینکه باید جریمه‏‌های سنگین چند میلیون تومانی برای شهروندانی که مصرف سرانه آب ساکنان هر واحد مسکونی آن‏ها بیش از ۵۰ لیتر در شبانه‏‌روز باشد، اعمال کرد، در همان حال شرکت‏‌های آب و فاضلاب ملزم شوند دست کم ۳۰ درصد از درآمدهایی که از محل فروش آب و انشعابات به دست می‏‌آورند را برای فرهنگ‏سازی و آموزش شهروندان و ترمیم و مرمت شبکه‏‌های فرسوده هزینه کنند.

سرانه مصرف روزانه آب در ایران ۳۰۰ لیتر است. این سطح مصرف، دو برابر میانگین مصرف آب در جهان است. سازمان جهانی بهداشت مقدار متوسط سرانه ۱۵۰ لیتر را برای برآوردن نیازهای بهداشتی روزانه هر نفر تعیین کرده است.

دیدگاه