تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

فردی که در شیراز سقط جنین انجام می‌داد، بازداشت شد

  • 18 مهر 1396 - 11:29
فردی که در شیراز سقط جنین انجام می‌داد، بازداشت شد

فردی که در شیراز «سقط جنین غیرقانونی» انجام می‌داد، بازداشت شد.

عبدالخالق کشاورزی نماینده وزیر بهداشت در کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات حکومتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دوشنبه ۱۷ مهر گفت: بازرسان ویژه کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات حکومتی و کارشناس اداره حقوقی دانشگاه علوم پزشکی با همکاری پلیس امنیت اخلاقی به منزل این فرد متخلف مراجعه و پس از دستگیری فرد خاطی، برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی معرفی شد.

سقط جنین در ایران غیرقانونی است و تنها در موارد خاص مجوز سقط از سوی پزشکی قانونی صادر می‌شود. در سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۸۱ متقاضی سقط جنین درمانی به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که از این تعداد برای هشت هزار و ۵۳۷ نفر مجوز سقط درمانی صادر شد.

شمار کسانی که در سال ۱۳۹۴ در استان فارس متقاضی سقط جنین درمانی بوده‌اند ۷۴۴ نفر اعلام شد. از این تعداد با سقط جنین درمانی ۵۹۷ نفر موافقت شده است.  در سال ۱۳۹۵ نیز۹۴۷ نفر در استان فارس متقاضی سقط جنین درمانی بوده‌اند که برای ۶۰۶ نفر مجوز صادر شده است. این آمارها نشان می‌دهد که تقاضا برای سقط جنین درمانی در فارس طی سال ۱۳۹۵ نسبت به سال پیش از آن بیش از ۲۷ درصد افزایش یافته است.

تهران با ۲۰۷۱ مورد تقاضا، خراسان رضوی با ۱۱۵۴ مورد تقاضا، خوزستان با ۱۰۹۰ مورد تقاضا، فارس با ۹۴۷ مورد تقاضا و اصفهان با ۷۲۸ مورد تقاضا بیشترین تقاضا برای سقط جنین درمانی را در سال ۱۳۹۵ داشته‌اند. کل تقاضاها برای این نوع سقط جنین در کشور در سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۸۱ مورد بوده که برای ۸ هزار و ۵۳۷ مورد مجوز صادر شده است.

شمار تقاضاها برای سقط جنین در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن در ایران ۲۳.۴ درصد افزایش یافته است.

سقط جنین از نظر قوانین ایران تنها در شرایط محدودی که سلامت فرزند یا مادر در خطر باشد مجاز است و مجوز آن زمانی صادر می‌شود که سه پزشک به آن رای داده و پزشکی قانونی تائیدش کرده باشد.

آمار رسمی از سقط جنین غیرقانونی در کشور در دست نیست. آمار تقریبی سقط جنین غیرقانونی به بیش از نیم میلیون نفر می‌رسد.

انجام سقط جنین غیرقانونی در محیط‌های غیر بهداشتی و توسط افرادی که آموزش این کار را ندیده‌اند، سالانه حدود ۷۰ هزار مرگ و بیست میلیون معلولیت در جهان برجای می‌گذارد.

در طی سال‌های گذشته بسیاری از سقط‌های خودخواسته با روش‌هایی مانند استفاده از سقط‌کننده‌های دارویی، اجسام تیز و سنگین، آسیب‌های جسمانی و فشارهای شکمی و روش‌های پرخطر صورت گرفته است.

دیدگاه