تشییع نمادین آموزش و پرورش رایگان در شیراز

  • 14 مهر 1396 - 10:31
تشییع نمادین آموزش و پرورش رایگان در شیراز

شماری از معلمان در شیراز در اعتراض به پولی‌بودن آموزش و همچنین وضعیت نامناسب معیشتی خود، تشییع نمادین آموزش و پرورش رایگان را برگزار کردند.

این برنامه روز پنجشنبه ۱۳ مهر در خیابان معدل و مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان فارس انجام شد.

معترضان در این تجمع، تابوتی را بر دست داشتند که روی آن نوشته‌های «مرحوم رفاه معلم»، «زنده باد مافیای کنکور» و «مرحوم آموزش و پرورش رایگان» نصب شده بود.

در اصل سوم از فصل اول قانون اساسی که به‌طور کلی به وظایف دولت اشاره شده، آمده است: «آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه، در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی.»

همچنین اصل ۳۰ قانون اساسی می‌گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خود‌کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

بند اول ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌گوید: «آموزش‌وپرورش حق همگان است. آموزش‌وپرورش می‌بایست دست‌کم در دوره‌های ابتدایی و پایه، رایگان در اختیار همگان قرار گیرد. آموزش ابتدایی می‌بایست اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه‌ای نیز می‌بایست قابل دسترس برای همه مردم بوده و دستیابی به آموزش عالی به شکلی برابر برای تمامی افراد و بر پایه شایستگی‌های فردی صورت پذیرد.»

بودجه آموزش و پرورش باید هزینه تحصیل نزدیک به ۱۴ میلیون دانش‌آموز و مزد و حقوق بیش از یک میلیون معلم و کارمند شاغل در این وزارتخانه را پوشش دهد.

بنا بر اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی، برخورداری از آموزش رایگان، حق کودکان است. حقی که در ایران کنونی بیش از سه میلیون کودک از آن محروم‌ هستند. ماهی نیست که آماری از کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق مختلف ایران منتشر نشود.

واگذاری آموزش به بخش خصوصی، آن را از حق به امتیاز تبدیل می‌کند. به این ترتیب تنها کسانی از این امتیاز برخوردار می‌شوند که توان پرداخت هزینه‌هایش را دارند و این نقض صریح اعلامیه جهانی حقوق بشر و حتی قانون اساسی است.

در این تجمع همچنین شماری از معترضان تصاویر معلمان زندانی را در دست داشتند.

در مریوان،‌ کرمانشاه،‌ اراک،‌ شهرکرد، اصفهان، تبریز، اهواز،‌ رشت، الیگودرز، قزوین و مشهد نیز تجمعات مشابهی برگزار شده است.

این تجمعات به دعوت «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» و به مناسب روز ۱۳ مهر، روز جهانی معلم، برگزار شد.

دیدگاه