اسکلت کشف شده از تپه پوستچی شیراز متعلق به دوره پیش از اسلام است

  • 13 مهر 1396 - 10:32
اسکلت کشف شده از تپه پوستچی شیراز متعلق به دوره پیش از اسلام است

سرپرست تیم کاوش تپه پوستچی شیراز با اشاره به کشف استخوان در این تپه باستانی گفت: این اسکلت متعلق به دوره پیش از اسلام است اما آثاری که با اطمینان آن را به دوره ساسانی نسبت دهد، وجود ندارد.

حسنعلی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به انجام ۲ فصل کاوش در تپه باستانی پوستچی اظهار داشت: برنامه ۱۰ ساله برای بررسی و کاوش این تپه باستانی در نظر گرفته شده است و تاکنون آثار به دست آمده از آن قدمت شیراز را به ۶۵۰۰ سال رسانده است.

وی با اشاره به نتایج فصل دوم کاوش گفت: قطعاتی سفالی و تکه‌هایی از استخوان در این دوره کاوش به دست آمده که تاریخی و متعلق به دوره پیش از اسلام است اما از روی اسکلت نمی‌توان تشخیص داد که به طور قطع و یقین متعلق به دوره ساسانی باشد یا خیر.

سرپرست تیم کاوش تپه پوستچی شیراز با اشاره به ادامه مطالعه در لایه‌های قدیمی‌تر این تپه باستانی افزود: لایه‌های قدیمی‌تر نیز وجود دارد که در حال بررسی و مطالعه است که ممکن است قدمت شیراز را بیش از ۶۵۰۰ سال برساند.

عرب بیان کرد: فازهای جدید مطالعاتی با هدف دستیابی به لایه‌های قدیمی‌تر  تعریف شده که نشان دهد دوره‌های استقراری در این منطقه از کی شروع شده و تا چه زمانی ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه آثار کشف شده در دانشگاه هنر شیراز مطالعه و بررسی می‌شود، عنوان کرد: پس از تکمیل مطالعات تمامی آثار به میراث فرهنگی استان تحویل می‌شود تا نسبت به نگهداری و حفاظت از آنها اقدام شود.

به گزارش تسنیم تپه تاریخی پوستچی مربوط به دوره هزاره ۳ و ۴ قبل از میلاد، دوران ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که در ۴ اردیبهشت ماه سال ۹۵ با شماره ۳۱۴۶۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محوطه فرهنگی- تاریخی تپه پوستچی شیراز در محدوده‌ای به مساحت ۱۲ هکتار در کنار بلوار رحمت قرار گرفته که به گفته مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در واقع وسعتی بیش از این داشته که بر اثر ساخت و سازهای مسکونی در سال‌های اخیر، حدود نیمی از آن تخریب و نابود شده است.

به گفته وی کاوش‌های باستان‌شناسی در این تپه منجر به کشف و شناسایی آثار و شواهدی از دوره‌های پیش از تاریخ و تاریخی منطقه شده که نشان می‌دهد شهر شیراز یک دشت و منطقه مهم تاریخی است.

عملیات کاوش در منطقه تاریخی تپه پوستچی شیراز که کار مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دانشگاه هنر شیراز بود از نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۵ آغاز شده و تا نوزدهم خردادماه ۹۵ ادامه یافت.

دیدگاه