«رودخانه خشک شیراز می‌تواند جاذبه گردشگری شود»

  • 01 مهر 1396 - 11:13
«رودخانه خشک شیراز می‌تواند جاذبه گردشگری شود»

سولماز دهقانی، رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز می‌‌گوید که رودخانه خشک قابلیت تبدیل به جاذبه گردشگری را دارد.

خانم دهقانی در خصوص تبدیل رودخانه خشک به بزرگراه که به تازگی از سوی قاسم مقیمی، رئیس کمیسیون تلفیق و هماهنگی شورای شهر شیراز در رسانه‌ها مطرح و بحث‌برانگیز شده، به آبان‌پرس گفت: «در کمیسیون گردشگری چنین بحثی مطرح نشده است.»

رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز گفت: رودخانه را نمی‌توان از بین برد.

رودخانه خشک با ۵۰ کیلومتر طول، رودی فصلی بوده و درگذشته در دو طرف بستر آن باغ‌ها و تاکستان‌های بسیاری وجود داشته و قبلا به «خرم‌دره» مشهور بوده است.

به گفته سولماز دهقانی «در خصوص رودخانه خشک و احداث بزرگره، علاوه بر بحث زیست‌محیطی، باید توجه داشته باشیم که مشکل شیراز با ساخت بزرگراه و امثال این برطرف نمی‌شود و مشکل از جای دیگری است.»

او افزود: «رودخانه خشک که در گذشته خرم‌دره نامیده می‌شده و در کتاب تاریخ بافت قدیم شیراز نوشته آقای افسر هم به آن اشاره شده، وجودش برای شیراز ضروری است. ما نمی‌توانیم بگوییم چون فعلا خشکسالی است، وجود این رودخانه ضرورتی ندارد چون با کمترین بارندگی در شیراز اگر این رودخانه نباشد، آب شیراز را می‌برد. در سال ۱۶۶۸ که ژان شاردن فرانسوی به شیراز سفر می‌کند در وصف رودخانه خرم‌دره می‌گوید دو ماه پیش از ورود من سیل وحشتناکی رخ داده و مصیبت بزرگی به وجود آورده بود، به طوری که یک سوم شهر بر اثر این سیل زیر و رو شده.»

رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز گفت: «چرا ما به پتانسیل رودخانه خشک توجه نکنیم؟ می‌توان با فضاسای، ایجاد فضای سبز و بدون کمترین آسیب آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرد.»

دیدگاه