مشاهده یک قلاده کاراکال در پارک ملی بمو

  • 27 شهریور 1396 - 9:31
مشاهده یک قلاده کاراکال در پارک ملی بمو
تصویر یک قلاده کاراکال، گربه ایرانی در حال انقراض، برای نخستین بار در پارک ملی بمو به ثبت رسید.
علی زراعت‌پیشه رئیس هیات مدیره موسسه حامیان حیات وحش پارس به خبرگزاری صدا و سیما گفت: ثبت نخستین تصویر از گونه کاراکال در پارک ملی بمو ، نشان از وجود این گونه کمیاب گربه سانان در این منطقه حفاظت شده استان فارس است.
علی زراعت پیشه افزود: این عکس به کمک دوربین های تله ای که از دو ماه پیش با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست فارس در منطقه شکار ممنوع بمو کار گذاشته شده ، به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه کاراکال به شکارچی مخفی معروف است، افزود: با وجود پراکندگی این جانور سیاه گوش در ایران، تاکنون این گربه ایرانی در حال انقراض در پارک ملی بمو  مشاهده نشده بود.

 کاراکال یکی از ۸ گربه سان وحشی ایران (پلنگ، یوزپلنگ، کارکال، سیاهگوش، گربه شنی، گربه پالاس، گربه جنگلی و گربه وحشی) است و از گونه های کمیاب و در معرض انقراض کشور به شمار می رود.این گونه جانوری عمدتا در نواحی بیابانی و حاشیه بیابان های مرکزی ایران زندگی می کند اما در برخی مناطق کوهستانی نیز مشاهده شده است.

کاراکال به لحاظ جثه از گربه وحشی، گربه جنگلی و گربه شنی بزرگتر است و به دلیل مهارت بالا در شکار و جثه نسبتا بزرگ، علاوه بر طعمه های کوچک و پرندگان، پستانداران بزرگتری نظیر آهو، جبیر، بره ها و بزغاله های وحشی و گوسفندان اهلی را نیز شکار می کند.

زیستگاه این گربه سان بیشتر در قسمت های بیابانی و در مناطق جنوبی، مرکزی و شرقی فارس است.

پارک ملی بمو با وسعت ۴۸ هزار هکتار در شمال شهر شیراز قرار دارد.
از دیگر حیوانات این پارک می‌توان به پازن وحشی و بز اشاره کرد که محل زیست آن‌ها بیشتر در پرتگاه‌های صخره‌ها است.
هوای معتدل منطقه و میزان بارش مناسب سبب شده ، پارک ملی بمو بیش از  ۳۰۰ نوع پوشش گیاهی داشته باشد و این تنوع گیاهی موجب جمع شدن گروه‌های جانوری از جمله قوچ، میش، آهو، بز و پازن و درندگانی مانند گرگ، پلنگ، گربه جنگلی، شغال، روباه و کفتار در این منطقه  شده است.
از دیگر گونه‌های حیات وحش این پارک می‌توان به پرندگانی چون عقاب طلایی و به‌ویژه دسته‌های بزرگ کبک و تیهوی کنار چشمه‌ها اشاره کرد.

دیدگاه