گیرافتادن 764 شیرازی در آسانسور طی 5 ماه نخست 96

  • 26 شهریور 1396 - 11:19
گیرافتادن 764 شیرازی در آسانسور طی 5 ماه نخست 96

محمد فرخ‌زاده، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز خبر داده که طی ۵ ماه نخست سال جاری ۷۶۴ تن در آسانسور گیرافتاده‌اند که از این تعداد دو نفر جان خود را از دست دادند.

به گفته فرخ‌زاده، آتش‌نشانی شیراز در ۵ ماه نخست ۶ هزار و ۷۹۹ مورد عملیات داشته که حوادث مربوط به گیرافتادن در آسانسور با ۵۱۳ مورد بیشترین رقم را در میان «حوادث امدادی» داشته است.

به گفته او در ۵ ماه نخست سال جاری از دو هزار و ۲۸ عملیات امدادی، حوادث آسانسور با ۵۱۳ مورد و تصادفات با ۳۲۳ مورد بیشترین تعداد عملیات امدادی را داشتند.

فرخ‌زاده می‌گوید شمار حوادث مربوط به آسانسور در ۵ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش و حوادث رانندگی درون شهری که آتش‌نشانی در آن‌ها عملیات امداد و نجات انجام داده، ۱۷ درصد کاهش داشته است.

نقص فنی، ناایمن‌بودن و قطع برق از دلایل گیرافتادن در آسانسور اعلام شده است. رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز هشدار داده در صورت عدم استانداردسازی آسانسورها، شمار این حوادث افزایش خواهد یافت.

به گفته فرخ‌زاده، در ۵ ماه نخست سال جاری هزار و ۷۹۹ مورد عملیات مهار آتش در شیراز انجام شده. از این تعداد،  ۸۳۰ مورد مربوط به آتش‌سوزی زمین‌های زراعی و باغات و ۳۵۲ مورد آن مربوط به حریق منازل مسکونی بوده است. او در خصوص ۶۱۷ مورد آتش‌سوزی دیگر توضیحی نداده است.

بیشترین آمار نیز مربوط منطقه چهار شیراز با ۲۳۱ عملیات و بعد از آن منطقه یک و منطقه ۶ بوده است.

فرخ‌زاده از «عامل انسانی» به عنوان دلیلی عمده آتش‌سوزی باغات در شیراز نام بده است.

آتش‌سوزی باغ‌ها در شیراز گاهی به طور عمد انجام می‌شود. برخی از مالکان این باغ‌ها به دلیل اینکه اجازه ساخت و ساز در فضای سبز باغ را ندارند، اقدام به آتش‌زدن عمدی باغ می‌کنند تا به تدریج باغ از بین برود و بتوانند ساخت و ساز کنند.

در سال‌های گذشته مالکیت برخی از باغ‌های شیراز که به صورت عمدی آتش زده شده‌اند، به شهرداری واگذار شده تا آن‌ها را احیا کند.

در منطقه قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه و بولوار چمران شیراز باغات گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به ۱۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز گفت که هزار و ۴۳۷ عملیات در ۵ ماه نخست سال جاری نیز مربوط به عملیات‌های امدادی مارها، زنبورها و حیواناتی بوده که باعث «سلب آشایش» شهروندان شده‌اند.

فرخ‌زاده در خصوص هزار و ۵۳۵ عملیات دیگر جزییاتی را اعلام نکرده است.

 

دیدگاه