نتایج یک نظرسنجی: بیش از 61 درصد موافق حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها هستند

  • 25 شهریور 1396 - 11:46
نتایج یک نظرسنجی: بیش از 61 درصد موافق حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها هستند

نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) نشان می‌دهد که ۶۱.۱ از پاسخ‌دهندگان با حضور زنان در ورزشگاه‌ها موفق هستند.

به گزارش روابط عمومی ایسپا، این نظرسنجی ۲۰ و ۲۱ شهریور جاری و به صورت تلفنی انجام شده و نظر ۱۰۳۱ نفر در این خصوص پرسیده شده است.

۵۱.۶ درصد پاسخ‌دهندگان مرد و ۴۸.۴ درصد نیز زن بوده اند.

بر پایه نتایج نظرسنجی ۶۱.۱درصد افراد پاسخگو اعلام کرده‌اند با ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی موافق هستند و ۳۶.۴ درصد نیز در این زمینه اعلام مخالفت کرده‌اند و ۲.۵ درصد نیز پاسخ ندادند.

زنان در ایران تنها می‌توانند در ورزشگاه‌هایی به‌عنوان تماشاگر حضور داشته باشند که مسابقات و ورزش‌های مربوط به زنان در آن‌ها برگزار شود. تنها در برخی موارد مانند مسابقات تیم ملی والیبال مردان، زنان به صورت محدود و کنترل‌شده، اجازه حضور در ورزشگاه را پیدا کرده‌اند.

ویدئو: جلوگیری از ورود زنان ایرانی به استادیوم آزادی

تلاش برای رفع ممنوعیت حضور تماشاگران زن در استادیوم‌های ورزشی از سال‌ها پیش آغاز شده است و کارزارهای مختلف و گاه پردامنه‌ای هم در این رابطه جریان داشته است.

جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی در فیلم «آفساید» ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ را دستمایه کار خود قرار داد و تلاش‌های چندین دختر ایرانی را که با لباس مبدل در تلاش برای ورود به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی ایران و بحرین هستند، به تصویر کشید.

زنان ایرانی در حالی همچنان از تماشای مسابقات ورزشی در ورزشگاه‌ها محروم مانده‌اند که در مناسبت‌های سیاسی نظیر میتینگ‌های انتخاباتی یا مناسبت‌های اجتماعی نظیر مراسم تشییع جنازه ناصر حجازی حضور آنان در ورزشگاه‌ها بلامانع بوده است.

در جریان انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران سحر دولتشاهی، هنرپیشه سینما و یکی از حامیان حسن روحانی، در جریان میتینگ انتخاباتی روحانی در ورزشگاه آزادی با اشاره به این ممنوعیت همیشگی برای زنان خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «من از اینجا ورزشگاهی که دختران بسیاری آرزو دارند فقط یک بار از حق حضور در آن برخوردار باشند، با شما درباره آزادی صحبت می‌کنم. بر آزادی سلام می‌کنم.»

درهای ورزشگاه‌ها در حالی به روی زنان ایرانی بسته مانده است که زنان خارجی در موارد مختلف با رعایت حجاب اجازه یافته‌اند از نزدیک شاهد بازی تیم‌‌های کشورشان در مقابل رقبای ایرانی در ورزشگاه‌ها باشند. بسیاری از زنان ایرانی این تبعیض را غیرقابل قبول دانسته و نسبت به آن اعتراض داشته‌اند.

دیدگاه