افزایش قربانیان تصادف جاده لار-بندرعباس به 9 تن

  • 24 شهریور 1396 - 9:55
افزایش قربانیان تصادف جاده لار-بندرعباس به 9 تن

شمار قربانیان تصادف دو خودرو و یک موتورسیکلت در جاده لار-بندرعباس از ۴ تن به ۹ نفر افزایش یافت.

در این حادثه شامگاه پنجشنبه ۲۳ شهریور در جاده لار-بندرعباس رخ داد، ۴ تن در دم کشته شدند و ۵ تن دیگر پس از انتقال به بیمارستان لار جان خود را از دست دادند. در این حادثه ۹ نفر نیز زخمی شدند.

سرهنگ حمدالله هوشمندی، رییس پلیس راه جنوب استان فارس گفت که در این حادثه دو خودروی سمند پس از برخورد به هم واژگون شده و سپس به یک موتورسیکلت برخورد کردند.

به گفته این مقام پلیس، علت حادثه، تجاوز به چپ یکی از خودروهای سواری سمند اعلام شده است.

پلیس دلیل پرشمار بودن آمار کشته‌شدگان و مصدومان را اعلام نکرده اما گمان می‌رود که یکی از خودروهای حادثه دیده حامل اتباع افغان بوده.

این خودروها که به «افغانی‌کش» مشهور هستند، گاهی تا ۱۵ افغان را داخل خودرو جا می‌دهند و معمولا نیز سرعت‌های بالایی دارند.

استان فارس رتبه نخست مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی را در کشور دارد.

آمارهای پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که در چهار ماهه نخست سال جاری ۵۲۳ تن در فارس بر اثر حوادث رانندگی کشته‌ و ۸ هزار و ۶۳۹ تن نیز مصدوم شده‌اند.

این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۴۹۱ نفر بوده که نشان می‌دهد آمار کشته‌شدگان طی چهار ماهه نخست سال جاری ۶.۵ درصد افزایش یافته است. آمار مصدومان حواثد رانندگی چهار ماهه نخست سال گذشته در فارس ۸ هزار و ۳۵۹ تن بوده که در مدت مشابه سال جاری ۳.۳ درصد افزایش یافته است.

استان فارس در چهارماهه نخست سال جاری بیشترین قربانی تصادفات رانندگی را داشته. استان‌های تهران با ۴۱۳ کشته، خراسان رضوی با ۴۰۸ کشته، کرمان با ۳۶۸ کشته و اصفهان با ۳۵۲ کشته در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کمترین تلفات تانشی از حوادت رانندگی در چهار ماهه نخست سال جاری نیز مربوط به استان ایلام با ۴۰ کشته است.

ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت چند روز قبل گفته بود که هر ۳۰ دقیقه یک نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهد.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان نیز «حوادث و تصادفات» را «شایع‌ترین» علت مرگ افراد زیر ۴۰ سال در ایران اعلام کرده است.

تصادفات جاده‌ای نهمین علت مرگ‌ومیر در جهان به شمار می‌رود اما در ایران، سومین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان «تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی» از مهم‌ترین عوامل تصادف جاده‌ای در ایران به شمار می‌آید.

بر اساس گزارشی که پژوهشکده بیمه مرکزی ایران منتشر کرده است‌، در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر را در جاده‌ها دارد.

دیدگاه