ابراز نگرانی در خصوص احتمال آلوده‌شدن منابع آب زرین‌دشت بر اثر زباله‌های داراب

  • 23 شهریور 1396 - 11:25
ابراز نگرانی در خصوص احتمال آلوده‌شدن منابع آب زرین‌دشت بر اثر زباله‌های داراب

شماری از مسئولان می‌گویند اگر زباله‌های داراب در سایت جدیدی که پیش‌بینی شده، دفن شود؛ ممکن است منابع آب زیرزمینی شهرستان زرین‌دشت آلوده شود.

روزانه ۷۰ تا ۸۰ تن زباله در شهرستان داراب تولید می‌شود.

نبی‌الله مرادی، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس امروز به خبرگزاری ایرنا گفته که مسئولان داراب بر این باور هستند که با انجام کارشناسی‌ها مشخص شده این سایت مشکلی ندارد اما به تازگی مسئولان استانی در باره احتمال آلودگی منابع آب شهرستان زرین‌دشت ابراز نگرانی کرده‌اند و از این رو «همه ما مکلف به بررسی بیشتر این موضوع هستیم.»

ظاهرا اشاره آقای مرادی به نامه‌ای است که علیرضا بیات‌پور مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس چند روز قبل به شهرداری داراب ارسال کرده و در آن نوشته به دلیل «تنش اجتماعی و محلی» و نظر شورای تامین، زباله‌ها در محلی که فرماندار داراب اعلام می‌کند و نهادهای مسئول آن را تایید می‌کنند، تخلیه شود.

بیشتر بخوانید: زباله‌های داراب فارس «امنیتی» شد

نبی‌الله مرادی افزوده: «انتخاب محل دفن زباله نباید آسیبی به منابع آب جاری و زیر زمینی وارد کند و نباید دغدغه‌ای برای آب شرب شهروندان قلمداد شود.»

با این حال عبدالرضا قاسمپور، فرماندار داراب می‌گوید: «همه اداره‌های ذیربط برای انتخاب مکان جدید به استعلام‌های انجام شده پاسخ مثبت داده‌اند.»

سایت دفن زباله شهرک غدیر داراب ابتدا به منطقه فسارود و سپس به مکانی در نقطه مرزی فسا و سپس به حوالی کارخانه سیمان داراب منتقل شده است.

برخی منتقدان این سایت زباله می‌گویند که مکان انتخاب شده در نزدیکی دو چاه آب زرین‌دشت قرار دارد.

به گفته این منتقدان همچنین «در فصل بارندگی، شیرآبه زباله ها به سمت رودخانه فصلی روان خواهند شد.»


ایرانی‌ها سالانه نزدیک ۲۰ میلیون تن زباله تولید می‌کنند. در ایران سرانه تولید پسماند به ازای هر نفر تقریباً ۷۰۰ گرم است؛ عددی بیشتر از میانگین سرانه تولید پسماند در جهان.

علاوه بر این، تا آنجا که به بحران پسماند‌ها و زباله در ایران مرتبط است، جدای از بودجه و اعتبارات ناکافی برای رسیدگی به مدیریت پسماند، بخشی از این کم‌کاری‌ها به عدم «تفکیک پسماند‌ها و زباله‌ها» گره خورده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد تنها هفت درصد از پسماند‌ها در ایران از مبدأ تفکیک می‌شوند. به طور مثال در این زمینه در اختیار داشتن سطل‌های تفکیک‌شده کافی نیست و شهروندان باید بدانند تا پوست گردو یا ظرف پنیر را در کدام سطل بیاندازند. تفکیک زباله می‌تواند از سطح تفکیک زباله‌های «خشک و‌تر» فرا‌تر رود و به تفکیک دقیق زباله‌های کاغذی، فلزی و غیره بیانجامد.

با دفن بیش از ۸۰ درصد از پسماندها و زباله‌های تولیدشده در ایران، روزانه بیش از ۱۵۰۰ مترمکعب شیرابه زباله به داخل خاک و منابع آب‌های زیر زمینی وارد می‌شود.

گرچه اصولی‌ترین راه برای مدیریت زباله نابودکردن آن به روش بهداشتی و یا بازیافت زباله است، اما در ایران بخش اندکی از زباله‌ها بازیافت می‌شوند.

دیدگاه