«30 درصد جوانان شیرازی زندگی مجردی دارند»

  • 23 شهریور 1396 - 9:46
«30 درصد جوانان شیرازی زندگی مجردی دارند»

علی اشرف‌نظری، دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید ۳۰ درصد جوانان تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و اهواز «زندگی مجردی دارند.»

اشرف‌نظری در نشست «سبک زندگی؛ بررسی تغییرات، روندهای فعلی و آتی» گفت که این آمار مربوط به سال ۱۳۹۵ است. او توضیح نداده که ترکیب جنسیتی این آمار چگونه است.

به گزارش امروز خبرگزاری ایسنا، دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: «امروزه دیگر بحث خانواده گسترده مطرح نیست و شاهد خانواده‌های بحران زده‌ای هستیم که به سراغ ازدواج سفید یا پدیده‌های عجیبی مانند جشن طلاق می‌روند.»

آمارها نشان می‌دهد ۶۰ درصد زنان ۱۵ تا ۲۵ ساله و ۲۱ درصد زنان ۲۵ تا ۳۵ ساله در ایران مجرد هستند و تعداد پسران مجرد از دختران مجرد در هر رده سنی بیشتر است.

ازدواج سفید شیوه‌ای است که برخی از جوانان ایرانی خارج از چارچوب ازدواج برای زندگی با یکدیگر انتخاب کرده‌اند. در این شیوه از زندگی مشترک، ازدواج در دفاتر رسمی ثبت نمی‌شود و بر اساس توافق دو نفر است.

دکتر مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران پیشتر در مورد یکی از دلایل رواج زندگی مجردی چنین گفته است: «باید بدانیم آنچه جوان‌ها را از خانه فراری می‌دهد، نداشتن آرامش است.» به گفته او، «جوان به آرامش خیال و احترام در خانواده نیاز دارد. جوانان از اینکه مدام مورد قضاوت قرار گیرند و به عقایدشان احترام گذاشته نشود، شکایت دارند… از سوی دیگر، در جامعه والدین سنتی‌ای هستند و به فرزندانشان فشار می‌آورند که زود‌تر ازدواج کنند و زمانی که شرایطش فراهم نباشد، جوان مستأصل می‌شود.»

اشرف‌نظری همچنین گفته: «افزایش نرخ طلاق، بالا رفتن میزان خودکشی و ابراز خشونت، پیری و کاهش جمعیت تنها بخشی از مشکلاتی هستند که در حال حاضر با آنها روبرو هستیم.»

افزایش طلاق و در کنار آن کاهش آمار ازدواج سبب نگرانی‌های در بین مقامات ایران شده است. آمارهای سال ۱۳۹۵ در مقایسه با آمارهای سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که طلاق در استان فارس بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۹۴ در ایران ۴۰۲۰ نفر خودکشی کرده‌اند که بیشترین این موارد در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال (۲۸.۲ درصد از کل موارد) خودکشی هستند.

در خصوص شمار خودکشی‌ها در شیراز و استان فارس آماری در دست نیست. سازمان پزشکی قانونی کشور از سال ۱۳۹۲ به بعد آمار خودکشی‌ها را اعلام نکرده است.

با این حال معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس خرداد امسال گفته بود که شیراز با ۴۳ درصد، مرودشت با ۹ درصد و شهرستان کازرون با ۶ درصد بیشترین آمار خودکشی‌های استان فارس را در سال ۱۳۹۵ داشته‌اند.

به گفته سرهنگ کاووس محمدی، «اختلافات خانوادگی، بیکاری و افسردگی ناشی از مشکلات روحی و روانی» از علل خودکشی بوده که با روش‌هایی مانند «حلقه آویزی، سلاح گرم و ….» انجام شده است.

دیدگاه