معصومه ابتکار: زنان ایرانی در فوتبال ایران و سوریه مورد تبعیض واقع شدند

  • 18 شهریور 1396 - 1:05
معصومه ابتکار: زنان ایرانی در فوتبال ایران و سوریه مورد تبعیض واقع شدند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده می‌گوید در جریان بازی فوتبال میان تیم‌های ایران و سوریه، زنان ایرانی در مقایسه با زنان سوری مورد «تبعیض» قرار گرفتند.

معصومه ابتکار این موضوع را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است.

خانم ابتکار همچنین نوشته که درباره این موضوع با مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان نیز صحبت کرده است.

وی با آن که به جزییات این گفت‌و‌گو اشاره‌ای نکرده، اما گفته که «رایزنی‌ها به منظور هماهنگی با مراجع فرهنگی، انتظامی و اجرایی برای حل این مسئله در جریان است.»

خبرآنلاین همچنین در خبری گزارش کرده که ابتکار در حاشیه تشییع پیکر شهلا حبیبی، نخستین مشاور امور زنان ریاست جمهوری بعد از انقلاب، از تلاش‌هایی برای حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها خبر داده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفته مراجعی که در این زمینه مسئولیت دارند، برای اتخاذ بک «راهکار منطقی» در حال رایزنی هستند.

ابتکار افزوده که «من به تنهایی در این موضوع مسئولیت ندارم که بخواهم به تنهایی اظهار نظر کنم، ولی حتما تلاش خودمان را خواهیم کرد برای این که به یک شکل منطقی و متعادلی مسئله حل شود.»

اظهارات وی در حالی بیان شده که مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، پس از بازی فوتبال میان تیم‌های ایران و سوریه گفت که این فدراسیون از نظر «ساختاری» و «فیزیکی» آمادگی پذیرش زنان در ورزشگاه‌ها را ندارد.

شماری از زنان که پیش‌ از این بازی و از طریق اینترنت، بلیت آن را تهیه کرده بودند٬ روز بازی، پشت در‌های ورزشگاه آزادی ماندند و اجازه ورود به آنها داده نشد.

تاج هم در واکنش به این ممنوعیت گفته است: «ما که در ورزشگاه حاضر می‌شویم در جریان واقعیت‌های موجود درون ورزشگاه هستیم.»

وی افزوده که برای ورود زنان باید «گیت‌های ورودی جداگانه داشته باشیم که این اتفاق نیفتاده است».

رئیس فدراسیون فوتبال فروش آنلاین بلیت به تعدادی از زنان را ناشی از رخ دادن «اشتباهی» در سیستم بلیت فروشی عنوان کرده است.

وی گفته که در پی این اشتباه «۱۱ نفر از بانوان بلیت خریده بودند، اما با تذکر ما بلیت آنها باطل شد».

تاج همچنین در واکنش به انتقاد‌ها مبنی بر حضور تعدادی از زنان هوادار تیم ملی سوریه در ورزشگاه آزادی گفته که این زنان «طبق قوانین بین‌المللی به ورزشگاه» راه داده شده‌اند.

به‌دنبال این ماجرا شهین‌دخت مولاوردی، دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی، در توئیتی نوشت که حضور زنان در ورزشگاه طبق منشور حقوق شهروندی، حق آنان است.

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، نیز گفته تا زمانی که امکان حضور بانوان در ورزشگاه‌های کشور فراهم نشود، ترجیح می‌دهد به عنوان نماینده مجلس به هیچ ورزشگاهی نرود.

خانم سلحشوری٬ ممانعت از ورود زنان ایرانی به ورزشگاه آزادی در روز مسابقه فوتبال میان ایران و سوریه را «ناشایست و تبعیض‌آمیز» عنوان کرد و پیشنهاد داد در یکی از دربی‌های پایتخت به صورت آزمایشی اجازه حضور زنان داده شود تا به گفته او ابعاد این موضوع روشن شود.

زنان ایرانی سال‌هاست برای ورود به ورزشگاه‌ها به ویژه استادیوم‌های فوتبال تلاش می‌کنند، اما مقام‌های حکومتی کماکان اجازه ورود آنها به میادین ورزشی را نداده‌اند.

دیدگاه