مرگ سه تن در فارس بر اثر مصرف مشروبات الکلی

  • 13 شهریور 1396 - 17:37
مرگ سه تن در فارس بر اثر مصرف مشروبات الکلی

دو تن در شیراز و یک تن در فسا بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست دادند. این اتفاق هفته گذشته رخ داده است.

دکتر سعید غلامرضازاده، مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس در این خصوص گفت: «دو تن از افراد فوت شده بر اثر مصرف مشروبات الکلی ساکن شیراز  بودند که پس از فوت در بیمارستان به پزشکی قانونی شیراز منتقل شدند. شخص دیگر نیز ساکن شهرستان فسا بود که در شهرستان طبس دچار مسمومیت با الکل شد و در حین انتقال به شیراز جان خود را از دست داد.»

به گفته آقای غلامزاده، «با توجه به فوت پنج نفر در استان کرمان و سه نفر در استان فارس و همچنین مسمومیت جمعی در برخی از شهرستان‌های استان فارس، ضرورت اطلاع‌رسانی در خصوص توزیع مشروبات الکلی دست‌ساز و تقلبی را دوچندان می‌کند.»

هشتم مرداد امسال هم ۶۰ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی در شهرستان استهبان فارس دچار مسمومیت شدند که در بیمارستان‌های استهبان، نی‌ریز و فسا بستری شدند. یک هفته پیش از این رخداد نیز پنج نفر در شهرستان سیرجان کرمان بر اثر مصرف مسروبات الکلی دست‌ساز جان‌شان را از دست دادند و بیش از ۱۰۰ تن نیز مسموم شدند.

بر اساس آمارهای غیررسمی سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون لیتر مشروب الکلی به ایران قاچاق می‌شود. این میزان غیر از مشروبات دست‌ساز و تولیدات شخصی است.

آمارهای سال ۹۲ حاکی از آن است که در ایران ۲۰۰ هزار نفر به الکل اعتیاد دارند.

هوشنگ پوررضاقلی، فرمانده اسبق پلیس آگاهی استان کرمان مدتی قبل در یادداشتی در نشریه پاسارگاد سیرجان، خواستار تجدید نظر قانونی در ممنوعیت مشروبات الکلی شده است.

پوررضاقلی در این یادداشت که آن را به بهانه مرگ پنج نفر و مسمومیت بیش از ۱۵۰ نفر در سیرجان نوشته، آورده است: «تجربه‌ همه‌ ممنوعه‌ها درجامعه‌ ما، تجربه‌ ناموفقی در ذهن ترسیم می کند. ویدئو، ماهواره، موادمخدر و مشروبات الکلی …. ممنوعیت‌ها در زیر پوست شهر و در خلوت‌های فردی و گروهی هرگز به رسمیت شناخته نشده است. زیر سایه ممنوعه ها هر نانجیبی فرصت می کند تا با تولید و عرضه مواد آلوده‌ غیراستاندارد و ترکیبات سمی، کشتار کند.»

طبق گزارش‌های مرکز اورژانس و مسمومیت در استان‌ها، در یک دهه اخیر آمار مسمومیت با الکل در حال افزایش و در مقابل، سن مراجعان رو به کاهش بوده است.

به گفته کارشناسان، بیشتر الکل مصرفی در ایران دست‌ساز است و این می‌تواند باعث مسمومیت‌ در مصرف کنندگان شود.

 

محمدرضا نسب عبداللهی

دیدگاه