هر ۳۰ دقیقه یک نفر بر اثر تصادف در ایران فوت می‌کند

  • 11 شهریور 1396 - 11:38
هر ۳۰ دقیقه یک نفر بر اثر تصادف در ایران فوت می‌کند

ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: هر ۳۰ دقیقه یک نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهد.

ایرج حریرچی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم افزود: تصادفات جاده‌ای سومین عامل مرگ و میر در میان ایرانیان است و براساس آمار سالانه بیش از ۷۶۸ هزار مصدوم ناشی از تصادف یا حوادث ترافیکی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

او گفت: تعداد قابل توجهی از مصدومان به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست می‌دهند یا قطع عضو می‌شوند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت افزود: براساس گزارشات دستگاه‌های متولی در این موضوع، “جاده و عوامل انسانی” مهمترین علت فوت هموطنان در حوادث ترافیکی است.

روز جمعه ۱۰ شهریور اتوبوس حامل دختران دانش‌آموز اهل شهرستان‌های رودان و میناب استان هرمزگان در حوالی جاده رستای «قلعه‌بیابان» شهرستان داراب در جنوب شرقی فارس واژگون شد که باعث کشته‌شدن ۹ تن از جمله شماری دانش‌آموزان، یکی از مربیان و یکی از رانندگان اتوبوس شد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد شمار قربانیان حوادث رانندگی در بهار ۱۳۹۶ در استان فارس در مقایسه با بهار سال گذشته دست‌کم ۹٫۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آماری که پزشکی قانونی اعلام کرده در بهار امسال ۳۹۱ تن در استان فارس بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. از این تعداد ۳۱۲ نفر مرد و ۷۹ نفر نیز زن بوده‌اند.

بر پایه این آمارها در بهار سال گذشته نیز ۳۵۷ تن در این استان بر اثر حوادث رانندگی جانشان را از دست داده‌اند.

در سال گذشته نیز بر اثر حوادث رانندگی هزار و ۴۵۸ تن در فارس کشته شدند و ۲۴ هزار و ۹۰۵ تن (۱۷ هزار و ۹۴۷ مرد و ۶ هزار و ۹۵۸ زن) مصدوم شدند.

آمار قربانیان تصادفات رانندگی در سال ۱۳۸۴ بیش از ۲۷ هزار نفر بوده است. این آمار در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۷ هزار نفر رسید. به گفته نیروی انتظامی بیشترین تلفات رانندگی مربوط به خودروی پراید است.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان «حوادث و تصادفات» را «شایع‌ترین» علت مرگ افراد زیر ۴۰ سال در ایران اعلام کرده است.

تصادفات جاده‌ای نهمین علت مرگ‌ومیر در جهان به شمار می‌رود اما در ایران، سومین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان «تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی» از مهم‌ترین عوامل تصادف جاده‌ای در ایران به شمار می‌آید.

پژوهشکده بیمه مرکزی ایران اعلام کرده در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین مرگ و میر در جاده‌ها را دارد.

دیدگاه