تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

بازداشت 78 نفر و کشف 59 اسلحه توسط یگان حفاظت محیط زیست فارس

  • 07 شهریور 1396 - 15:11
بازداشت 78 نفر و کشف 59 اسلحه توسط یگان حفاظت محیط زیست فارس

نیروهای یگان حفاظت محیط زیست فارس در خرداد ماه امسال ۷۸ نفر را به اتهام «تخلفات زیست‌محیطی و شکار» بازداشت کردند و به مقامات قضایی تحویل دادند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، از این افراد ۵۹ اسلحه نیز کشف شده است.

این افراد در مناطق و شهرستان‌های «استهبان، بوانات، لار، آباده، داراب، قیر کارزین، کازرون، مهر، خنج، فیروزآباد، جهرم، اقلید، فراشبند، نورآباد، پاسارگاد، پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت شده مله گاله» بازداشت شده‌اند.

مجتبی شکرانه، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان فارس گفت که  از این «متخلفین» لاشه یک قلاده پلنگ، لاشه ۱۶ راس کل، قوچ، تشی، جبیر و خرگوش  و یک راس بره زنده‌گیری شده و لاشه ۱۶۹ قطعه کبک، تیهو، کبوتر و قمری و ۱۵۸ قطعه پرنده زنده‌گیری‌شده شامل طرقه، کبک،تیهو و سهره کشف شد.

آمارهای موجود از شمار جانوران حیات وحش و پرندگان، میزان شکار و همچنین اسلحه‌ها نشان می‌دهد که شکار بی‌رویه یکی از مشکلات مهم محیط زیست ایران طی چندین دهه اخیر است که به شدت بر کاهش تعداد حیوانات وحشی اثر گذاشته و جمعیت برخی گونه‌‌ها را به شدت کاهش داده و یا به انقراض کشانده است.

سازمان محیط زیست ایران عامل اصلی انقراض این جانوران را تخریب و تکه تکه شدن زیستگاه‌های آن‌ها، شکار و صید بی‌رویه و خشکسالی‌های متوالی می‌داند.

در کمتر از ۱۰ سال گذشته، برخی از ارزشمند‌ترین گونه‌های جانوری در ایران مانند شیر ایرانی و ببر مازندران به کلی منقرض شده‌اند. طبق جدول منتشر شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران، اکنون وضعیت یوزپلنگ ایرانی در حالت بحرانی قرار دارد و چند پستاندار دیگر از جمله گوزن زرد ایرانی، گورخر آسیایی، فک دریای خزر، نهنگ آبی و نهنگ باله‌ای نیز در معرض خطر انقراض هستند.

مقامات سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گویند که این سازمان برای فعالیت‌های فرهنگی و جلوگیری از شکار غیرمجاز، ابزار و منابع انسانی کافی را در اختیار ندارد.

در هفت سال گذشته بیش از ۵۰ محیط‌بان در ایران در جدال با شکارچیان کشته شده‌اند. از جمله در تیر ماه سال گذشته منوچهر شجاعی، محیط ‌بان پارک ملی بمو در اتان فارس در درگیری با شکارچیان زخمی شد و پس از چند روز جانش را از دست داد.

همچنین در سال‌های اخیر دست‌کم ۹ محیط‌بان نیز به سبب کشته شدن شکارچیان غیرمجاز در درگیری با آنها به اعدام محکوم شده‌اند.

سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده که در حال تدوین لایحه قانونی حمایت از محیط بانان و تشدید مجازات مهاجمان مسلح را برای تکمیل مقررات حمایتی موجود است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان فارس همچنین گفته در مرداد ماه ۷۵۰۰ متر مربع  از اراضی بختگان از افرادی که این اراضی را تصرف کرده بودند، بازپس گرفته شده است.

علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان فارس خرداد امسال خواهان تعیین ضرب‌الاجل برای اجرای احکام آرای قطعی صادره از سوی دادگاه‌ها در خصوص رفع تصرف اراضی ملی شده بود.

 

دیدگاه