افزایش نزاع و درگیری در فارس

  • 06 شهریور 1396 - 12:16
افزایش نزاع و درگیری در فارس

شمار نزاع و درگیری‌ها در استان فارس طی سال ۱۳۹۵ نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته است.

به گزارش پزشکی قانونی، در سال گذشته ۳۰ هزار و ۳۲۰ نزاع و درگیری در استان فارس ثبت شده که از این تعداد ۲۰ هزار و ۳۰۸ مورد مربوط به مردان و ۱۰ هزار و ۱۲ مورد نیز مربوط به زنان بوده است.

آمار نزاع و درگیری طی سال ۱۳۹۴ در استان فارس ۳۰ هزار و ۲۸۲ مورد بوده است. از این رقم ۲۰ هزار و ۶۶۸ مورد مربوط به مردان و ۹ هزار و ۶۱۴ مورد مربوط به زنان بوده است.

این آمارها نشان می‌دهد که آمار درگیری‌ها در فارس در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۱۲ درصد افزایش یافته است.

استان‌های تهران با بیش از ۹۹ هزار، خراسان رضوی با بیش از ۴۶ هزار، اصفهان با بیش از ۳۹ هزار و آذربایجان شرقی با ۳۳ هزار و ۴۱۸ مورد چهار استانی هستند که آمارهای نزاع ثبت‌شده در آن‌ها طی سال ۱۳۹۵ بیشتر از استان فارس بوده است.

استان سمنان با ۴ هزار و ۲۱۱ کمترین نزاع را در سال ۱۳۹۵ داشت است.

افزایش خشونت‌های خیابانی و درگیری میان شهروندان، به یکی از مشکلات اجتماعی جدی در ایران تبدیل شده است. حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال ۱۳۹۳ گفته بود که جامعه ایران به سوی خشونت پیش می‌رود و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

به گفته او، افزایش خشونت در ایران «مشکل فرهنگی و روانی» است.

وزیر بهداشت نخستین راه کاهش خشونت را «آموزش حرف زدن با هم» دانست و ادامه داد: «باید برای تعاملات شفاهی تمرین کنیم؛ از خانه تا مدرسه و جامعه، رسانه‌ها در این ‌زمینه مسئولیت سنگینی دارند.»

اکبر وروایی، جرم‌شناس بروز خشونت به شکل نزاع را ناشی از دو عامل روان‌شناختی و جامعه‌شناختی می‌داند و می‌گوید: «از نظر روان‌شناختی از نوع تربیت نادرست فرزندان در خانواده‌ها گرفته تا آسیب‌هایی چون فقر و اعتیاد باعث کاهش آستانه تحمل در افراد می‌شود.»

سعید معیدفر، جامعه‌شناس نیز علت اصلی وقوع نزاع و درگیری در کشور را «از هم گسستگی پیوندها در بین اقشار مختلف جامعه» می‌داند.

عزیزمحمدی، رئیس شعبه ۷۱ دادسرای کیفری استان تهران (ویژه قتل) «مسائل ناموسی، اخلاقی، قومیتی و مالی» را از جمله عوامل نزاع در کشور اعلام کرده است.

محمدحسین میرجلیلی یکی از مدیران پزشکی قانونی نیز گفته: «فرهنگ عذرخواهی و کوتاه آمدن در کشور بسیار ضعیف شده و اگر هر کدام از افراد بتوانند در عذرخواهی پیش‌‌قدم شوند آتش شعله‌ور شده طرف مقابل را می‌توانند خاموش کنند.»

به گفته او «بسیاری از دعواها به این دلیل است که یک نفر حقوق دیگری را زیر پا گذاشته و طرف مقابل در مقام اعتراض بر می‌آید. گاهی اوقات وقوع یک نزاع ساده می‌تواند منجر به حوادثی تلخ شود و خانواده‌ها باید به فرزندان خود آموزش‌های لازم را داده و رفتار آن‌ها را زیر نظر بگیرند.»

 

محمدرضا نسب عبداللهی

 

دیدگاه