نخستین روز کلاس‌اولی‌ها در دبستان‌های آلمان

  • 01 شهریور 1396 - 19:05
نخستین روز کلاس‌اولی‌ها در دبستان‌های آلمان

به گزارش دویچه‌وله، واکنش کودکان که برای نخستین بار وارد دبستان می‌شوند متفاوت است. برخی با ترس و برخی دیگر با احساس غرور مدرسه را آغاز می‌کنند. در آلمان برای تسهیل ورود کودکان به دبستان مراسم خاصی اجرا می‌شود.

بسته مخروطی‌شکل

یکی از چیزهایی که به کلاس‌اولی‌ها در آلمان در روز اول داده می‌شود بسته‌ای مخروطی شکل است که مملو از شیرینی و هدایای متفاوت است. معمولاً این بسته از سوی خانواده خریداری می‌شود. گفته می‌شود که این رسم برای نخستین بار در اوایل قرن نوزدهم در مدارس آلمان رواج یافت. بسیاری از کودکان آلمانی محتوای این هدیه را تا آخر عمر فراموش نمی‌کنند.

تغییر در روند زندگی کودک و خانواده

به طور معمول کودکان در آلمان در سن ۶ سالگی به دبستان می‌روند. شروع دبستان‌ در ایالت‌های آلمان متفاوت است، اما اغلب در ماه اوت یا سپتامبر درهای دبستان‌ها به روی کلاس‌اولی‌ها باز می‌شوند. اغلب کودکان آلمانی در دوره ابتدایی که چند سالی طول می‌کشد، مدت زیادی از روز را در مدرسه سپری می‌کنند. به همین لحاظ تغییر مهمی در زندگی کودک و خانواده با ورود به دبستان آغاز می‌شود.

کوله‌پشتی مدرسه

در آلمان مانند اغلب کشورهای جهان تحصیل در مدرسه اجباری است. اما جدایی کودکان برای نخستین بار از خانواده یا حتی از محیط گرم مهد کودک مشکلات خاص خود را دارد. به همین دلیل مسئولان مدارس و خانواده‌ها می‌کوشند شرایط را برای کلاس‌اولی‌ها آسان‌تر کنند. یکی از وسائل حتمی کلاس‌اولی‌ها کوله‌پشتی مدرسه است.

ظرف‌های مخصوص نگهداری غذا

در بسیاری از مدارس آلمان به دانش‌آموزان ناهار داده نمی‌شود. این امر به‌ویژه در مورد کلاس‌اولی‌ها صادق است. به همین دلیل کلاس‌اولی‌ها در کوله پشتی خود ظرف‌های پلاستیکی حمل می‌کنند که مخصوص نگهداری ساندویچ یا غذاهای ساده است.

عکس یادگاری

در اغلب مدارس آلمان گرفتن عکس از کلاس‌اولی‌ها نیز متداول است. بچه‌ها با بسته‌های مخروطی‌شکل خود عکس‌های یادگاری می‌گیرند. که در برخی مدارس در آرشیو سالانه ثبت و نگهداری می‌شود.

روز جشن یا نیایش

نخستین روز دبستان برای کلاس‌اولی‌نشین در سر کلاس نیست. معمولاً در این روز والدین و بستگان کودکان، آنها را همراهی کرده و در مراسمی دست‌جمعی روز با جشن و شادی آغاز می‌کنند. این رسم دنیوی در اصل درسنتی مذهبی ریشه دارد که در روز اول دبستان برای کودکان در مراسمی دینی سال پربرکت و پرموفقیت آرزو می‌شده است.

توضیح مقررات در دبستان

در بسیاری از دبستان‌های آلمان همچنین مرسوم است که دانش‌آموزان بزرگتر و آموزگاران در مراسمی گروهی به کلاس‌اولی‌های توضیح و نشان می‌دهند که چه مقرراتی در دبستان حاکم است و باید به چه موضوعاتی توجه کرد.

خو گرفتن با کلاس درس

کلاس‌اولی‌ها در روز نخست یاد می‌گیرند که کلاس درسشان کجاست و با چه علامتی و عددی مشخص شده است. بر روی تخته نیز خوشامدگویی برای کلاس‌اولی‌ها نقش بسته تا هر چه سریع‌تر کودکان به محیط کلاس خو بگیرند و احساس بیگانگی نکنند.

روزی فراموش‌نشدنی

پس از پایان مراسم روز نخست در مدرسه، خانواده‌ها برای بچه‌هایشان جشنی در خانه ترتیب می‌دهند و بستگان و دوستان را دعوت می‌کنند. معمولاً در این جشن‌ها با کیک و غذا از مهمانان پذیرایی می‌شود. شاید کلاس‌اولی‌ها از این همه مراسم خسته و ناخشنود باشند، اما خاطره این روز و هدایایی که بدست آورده‌اند، تا مدت‌های زیادی در ذهن آنان باقی می‌ماند.

روز دوم مدرسه

پس از پایان مراسم روز اول، در اصل در روز دوم است که دانش‌آموزان برای نخستین بار به همراه آموزگارشان در کلاس درس دور هم جمع می‌شوند. دوره ابتدایی در آلمان معمولاً ۴ سال است. پس از این دوره بنا به توانایی‌هایی دانش‌آموزان مدارس گوناگونی با سطوح متفاوت در انتظار آنهاست.

 

دیدگاه