«درخواست از قوه قضائیه برای لغو حکم اعدام یک جوان در شیراز»

  • 31 مرداد 1396 - 8:24
«درخواست از قوه قضائیه برای لغو حکم اعدام یک جوان در شیراز»

وکیل مدافع محمدرضا حدادی که به قتل در ۱۵ سالگی متهم و به اعدام محکوم شده از رئیس قوه قضائیه خواست برای رسیدگی مجدد به پرونده او از اجرای حکم اعدام جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا در این نامه سرگشاده حسین احمدی‌نیاز، وکیل متهم گفته که حکم اعدام موکلش قرار است طی روزهای آینده اجرا شود.

اجرای حکم اعدام محمدرضا حدادی که اکنون ۲۸ ساله است تاکنون چهار بار به تعویق افتاده است.

به گفته احمدی‌نیاز، «محمدرضا حدادی در ایام کودکی به علت جهل از قانون و عدم اطلاع از مسولیت کیفری و به خاطر تنگدستی و فقر مالی، فریب [می‌خورد]، بدین معنی که در ۱۵ سالگی به همراه سه جوان که از ایشان بزرگتر بودند به اتهام قتل عمد دستگیر و به لحاظ تهی‌دست بودن خانواده و پیشنهاد دوستانش مبنی بر دریافت مبلغی در قبال بر عهده گرفتن قتل عمد با القای این ذهنیت که اگر کودک هر اقراری نماید فاقد مسوولیت خواهد بود و با عنایت به اینکه مشارالیه آن زمان کودک بوده و شعور و شناخت کافی بر پذیرش اقرار قتل عمد نداشته است [قتل را به گردن می‌گیرد]…استدعا می‌شود تا برای کشف حقیقت و نجات جان یک فرد بی‌گناه و یافتن گناهکار اصلی، فرصت مقتضی دادرسی مجدد به موضوع داده شود.»

آقای احمدی‌نیاز در نامه خود توضیح داده که متهمان «اصلی» این پرونده اعترافاتی داشته‌اند که در اثبات بی‌گناهی موکلش موثر خواهد بود.

رئیس قوه قضائیه تا کنون واکنشی به این درخواست نشان نداده است.

۱۹ مرداد جاری نیز علیرضا تاجیکی که به ارتکاب قتل در ۱۵ سالگی متهم شده بود در سن ۲۰ سالگی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

اعدام او با واکنش‌هایی روبرو شد، از جمله عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد در مورد ایران، نسبت به اجرای این حکم اعتراض کرد. سازمان حقوق بشری «عفو بین‌الملل» نیز به اجرای این حکم انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: واکنش عفو بین‌الملل به اعدام یک نوجوان در شیراز

ایران از امضاکنندگان کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره حقوق کودکان و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

بر اساس پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، ایران متعهد است با تمام افراد زیر ۱۸ سال به عنوان کودک برخورد کند و تضمین کند که هرگز برای آن‌ها حکم اعدام صادر نمی‌شود و به حبس ابد محکوم نمی‌شوند.

دیدگاه