تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

افزایش 20 درصدی طلاق در استان فارس

  • 29 مرداد 1396 - 18:07
افزایش 20 درصدی طلاق در استان فارس
آمارها نشان می‌دهد شمار طلاق در فارس طی سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۴ بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.
علی رضایی، معاون فرهنگی ورزش و جوانان فارس امروز در جمع خبرنگاران گفت که در سال ۱۳۹۵، تعداد ۴۲ هزار و ۷۷ ازدواج و ۹ هزار ۳۴۰ طلاق در استان ثبت شده است.
بر پایه آمارهای سازمان ثبت احوال در سال ۹۴ در استان فارس ۴۱ هزار و ۷۶۲ ازدواج و ۷ هزار و ۷۲۶ طلاق ثبت شده است.
آمارهای سال ۱۳۹۵ در مقایسه با آمارهای سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که طلاق در استان فارس بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.
به گفته رضایی، در ۲ ماه اول سال ۹۶ نیز ۸ هزار و ۱۲۲ ازدواج و ۱۳۶۵ طلاق در فارس و در شیراز ۲ هزار و ۴۳۳ ازدواج و ۶۱۶ طلاق ثبت شده است.
روند طلاق در استان فارس از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲
از «مشکلات جنسی، بیکاری و اعتیاد»‌به عنوان دلایل اصلی طلاق در ایران نام برده می‌شود.  آمارهای رسمی نشان می‌دهد که حدود ۲۹ درصد جوانان یعنی بیش از ۷۰۰ هزار جوان در استان فارس بیکار هستند.

نسرین تهرانی، روان‌درمانگر می‌گوید که «دلیل نیمی از طلاق‌ها در ایران مسائل و مشکلات جنسی است.»

به گفته او، «توجه نکردن به نیازهای جنسی یکدیگر که به انواع مسائل و مشکلات جنسی از قبیل بدکارکردی‌های جنسی تا ناتوانی‌های جنسی و حتی عدم آگاهی‌های جنسی فرد مربوط می‌شود، با لطمه به روابط زن و شوهر، افراد را دچار عصبانیت، پرخاشگری، ناکامی و دلسردی نسبت به همسر می‌کند و به‌تدریج موجب بروز تعارضات و اختلالات می‌شود.»

حمیدرضا جلایی‌پور، جامعه‌شناس درباره علل طلاق در ایران می‌گوید: «طلاق تا حدی در همه دنیا هست و حد نرمال دارد ولی در ایران طلاق زیاد است. اخیراً پژوهشی را می‌دیدم که نتایجش از پرونده‌های مختومه در دادگاه‌های خانواده استخراج شده و ٣٢ دلیل برای جدایی زن و شوهرها از هم ذکر شده؛ اعتیاد به مواد مخدر، دخالت اطرافیان، کتک‌کاری، تنفر و بی‌علاقگی، سوءظن، درآمد ناکافی، اختلالات روانی، خشونت روانی و ازدواج‌های تحمیلی به ترتیب، مهم‌ترین علت‌های طلاق در ایران هستند. این‌ها موضوعاتی است که مهم هستند و از منظر جامعه‌شناسی باید بررسی شوند.»

افزایش طلاق، کاهش ازدواج، کاهش بچه‌دار شدن و در نهایت روند رشد منفی جمعیت در ایران باعث بروز «نگرانی‌هایی بین مقامات» شده است.

دیدگاه