بحران آب آشامیدنی 19 شهر را در فارس تهدید می‌کند

  • 24 مرداد 1396 - 12:17
بحران آب آشامیدنی 19 شهر را در فارس تهدید می‌کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس می‌گوید اگر مصرف آب در ۱۹ شهر این استان با روند کنونی ادامه پیدا کند، تامین آب آشامیدنی این شهرها با بحران مواجه می‌شود.

محمدعلی قلندری که امروز در جمع خبرنگاران در شیراز سخن می‌گفت نام این شهرها را اعلام نکرد اما توضیح داد که این شهرها اغلب در جنوب و جنوب شرقی استان فارس هستند.

شهرستان‌های لارستان، لامرد و مُهر در جنوب و جنوب شرق فارس قرار دارند.

قلندری همچنین گفته که ۵۰ شهر در استان فارس با تنش آبی و مشکلات ناشی از خشکسالی مواجه هستند.

تنش آبی یعنی این‌که مصرف آب بیش از ذخایر آبی است و به این معناست که اگر مشترکان در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند با مشکل مواجه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس همچنین گفت: بخش کشاورزی در ایران بالغ بر ۹۲ درصد آب را مصرف می‌کند این عدد در جهان حدود ۷۰ درصد است.

بخش کشاورزی در ایران پر مصرف‌ترین بخش از نظر میزان استفاده از آب است. بین ۹۰ تا ۹۲ درصد از آبی که در ایران مصرف می‌شود، در زمین‌های کشاورزی است. دو درصد هم در بخش صنعت و شش درصد نیز در بخش شرب و خدمات استفاده می‌شود.

سال‌هاست که ایران دچار «بحران آب» است و میزان آب تجدیدشونده کشور، یعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

افزون بر این، خشکسالی، برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی و توسعه فزاینده کشاورزی سبب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و بحران آب شده است.

سرانه مصرف روزانه آب در ایران ۳۰۰ لیتر است. این سطح مصرف، دو برابر میانگین مصرف آب در جهان است. سازمان جهانی بهداشت مقدار متوسط سرانه ۱۵۰ لیتر را برای برآوردن نیازهای بهداشتی روزانه هر نفر تعیین کرده است.

مسئولان دولتی طی سال‌های گذشته بار‌ها نسبت به وضعیت کم‌آبی هشدار داده و خواستار صرفه‌جویی در مصرف آب شده‌اند.

دیدگاه