برخورد شدید یک دستگاه خودرو سواری پراید با تریلی پارکشده در حاشیه خیابان سفیر جنوبی شیراز، مصدومیت راننده را به دنبال داشت.
این حادثه ساعت ۱۴ روز جمعه ۲۰ مرداد رخ داده است.
به گفته آتشنشانان، خودرو سواری در حال حرکت در خیابان بوده که به علت نامعلومی از مسیر خود منحرف شده و به شدت با تریلی پارک شده در حاشیه خیابان برخورد کرده است.
نیروهای آتش نشانی راننده مصدوم خودرو را به اورژانس تحویل دادند.
براساس آمار پزشکی قانونی در ۹ ماه ابتدای سال گذشته حدود ۲۹۰ نفر در حوادث رانندگی حوزه معابر دورن شهری در استان فارس جان خود را از دست دادهاند که ۱۲۶ نفر در کل استان فارس و ۱۶۴ نفر در شیراز بوده است.
به گفته سرهنگ مصطفی عباسی، رئیس پلیس راهور استان فارس تعداد جانباختگان به ترتیب ۹۹ نفر موتورسوار، ۱۲۵ نفر عابر پیاده و ۶۶ نفر هم سایر سرنشینها بودند.
رئیس پلیس راهور استان فارس آذرماه سال گذشته درباره آمار جان باختگان تصادفات رانندگی شیراز گفته بود: ۴۸درصد از کشتهشدگان حوادث رانندگی در شهر شیراز عابران پیاده، ۲۷ درصد موتور سیکلت و ۲۲ درصد هم سایر وسایل نقلیه هستند که این آمار نشاندهنده این است که عابرین کشته شده در شهر شیراز از متوسط کشوری هم بالاتر است، چراکه متوسط کشوری بین ۳۸ تا ۴۰ درصد است.
به گفته سرهنگ عباسی، عامل انسانی در بروز تصادفات به عنوان عامل اصلی شناخته شده و نزدیک به ۶۷ درصد تصادفات در سطح استان به واسطه عامل انسانی مانند عدم توجه به جلو، سرعت غیر مجاز، عدم رعایت حق بوده است.
آمار قربانیان تصافات در ایران بسیار بالاست اما این آمار در سال های اخیر کاهش یافته است.
آمار قربانیان تصادفات رانندگی در سال ۱۳۸۴ بیش از ۲۷ هزار نفر بوده است. این آمار در سال ۱۳۹۴ به کمتر از ۱۷ هزار نفر رسید. به گفته نیروی انتظامی بیشترین تلفات رانندگی مربوط به خودروی پراید است.
اسدالله جولایی، مدیر عامل ستاد دیه سال ۱۳۹۰ گفته بود که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۹ بیش از ۸۰۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست دادهاند.
به گفته او، «از ۱۵ خرداد ۴۲ و همچنین در طول جنگ تحمیلی علیرغم هجوم همهجانبه دشمنان، بیش از ۲۳۰ هزار نفر از هموطنانمان شهید شدند ولی در طی ۳۲ سالی که از وقوع انقلاب اسلامی (سال ۱۳۵۷تا ۸۹) در کشورمان میگذرد تعداد کشتههای رانندگی ما به بیش از ۸۰۰ هزار نفر کشته و ۹ میلیون نفر مصدوم میرسد.»
تصادفات جادهای نهمین علت مرگومیر در جهان به شمار میرود اما در ایران، پس از بیماریهای قلبی و عروقی، دومین عامل مرگ و میر محسوب میشود.
بر اساس آمارهای رسمی، سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان، بر اثر تصادفات رانندگی کشته و ۵۰ میلیون نفر زخمی میشوند.
به گفته کارشناسان «تراکم بالای خودرو در جادهها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثهخیز در جادهها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی» از مهمترین عوامل تصادف جادهای در ایران به شمار میآید.
پژوهشکده بیمه مرکزی ایران اعلام کرده بود در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین مرگ و میر در جادهها را دارد.