فراکسیون امید مجلس خواهان ارسال «سریع‌تر» لایحه دولت برای حل مشکل ریزگردها شد

  • 03 اسفند 1395 - 17:20
فراکسیون امید مجلس خواهان ارسال «سریع‌تر» لایحه دولت برای حل مشکل ریزگردها شد

فراکسیون امید مجلس در بیانیه‌ای از دولت خواست تا لایحه حل مشکل بحران ریزگردها را «سریع‌تر» به مجلس ارسال کند.

خبرگزاری ایلنا امروز سه‌شنبه سوم اسفند گزارش داده که در این بیانیه آمده: «خوزستان… این‌روزها چونان آینه‌ای خاک گرفته، حتی از رسیدن نور خورشید هم محروم است و در بسیاری از شهرهای آن، آب شرب به آسانی در دسترس نیست و حالا بی‌برقی و دیگر مشکلات نیز بر این وضع اضافه شده است.»

در هفته‌های اخیر افزایش گرد و غبار و رطوبت باعث اختلال در نیروگاه‌ها و قطع طولانی‌مدت برق و آب در اغلب شهرهای خوزستان شد. این وضعیت سبب شد که جمعی از مردم اهواز چند روز به طور پپاپی تجمع اعتراضی برپا کنند. این تجمعات پس از هشدار نیروی انتظامی که گفته بود با تجمعات بدون مجوز برخورد می‌شود، ادامه نیافت.

فراکسیون امید مجلس ابراز امیدواری کرده که با تصویب لایحه ارسالی دولت، بتوان در جهت حل کامل مشکل ریرگزدها اقدامات بنیادین انجام داد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب نیز روز دومس اسفند از بحران ریزگردها در استان خوزستان انتقاد کرد و از مسئولان خواستند که مساله را «متوجه گذشتگان» نکنند.

رهبر انقلاب گفتند: «مسئولان وظیفه دارند که به این مشکلات رسیدگی کنند و اگر کسی به فکر مردم باشد، نمی‌تواند در مقابل مسائل دشوار خوزستان راحت بماند و این وظیفه‌ قطعی، فوری و همیشگی حکومت‌هاست که به فکر مردم باشند.»

بحران ریزگردها چندین سال است که شهرهای جنوب غربی ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است. کارشناسان در خصوص علت این ریزگردها نظرات متفاوتی دارند. برخی بر این باور هستند که خشکسالی‌ها و خشک‌شدن تالاب‌ها باعث شده تا این تالاب‌ها به کانون‌ها گرد و غبار تبدیل شوند. برخی دیگر نیز می‌گویند عراق کانون ریزگردها است.

شدت گرد و غبار در هوا در برخی استان‌ها گاهی به بیش از ۱۸ برابر حد مجاز رسیده، به طوری که به مردم توصیه شده در خیابان‌ها رفت و آمد نکنند.

در همین حال و در پی تشدید بحران زیست‌محیطی در استان خوزستان٬ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور روز سه‌شنبه سوم اسفند مصوبه هیئت دولت را در خصوص اختصاص ۳۰ میلیارد تومان با هدف «تثبیت کانون‌های بحرانی گردوغبار» در کوتاه‌مدت به پنج وزارتخانه و سازمان ابلاغ کرد.

وزارت کشور٬ امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی به همراه سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان محیط زیست مسئول اجرای این برنامه معرفی شده‌اند.

در نامه اسحاق جهانگیری، معاون حسن روحانی، بر اجرای «برنامه کوتاه‌مدت تثبیت کانون‌های بحرانی گردوغبار با منشأ داخلی استان خوزستان در سطح ۳۰ هزار هکتار» تاکید شده است.

بر اساس این ابلاغیه٬ اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول اجرای این طرح قرار خواهد گرفت.

دیدگاه