سه و نیم میلیون معتاد به مواد مخدر در ایران

  • 05 تیر 1396 - 8:52
سه و نیم میلیون معتاد به مواد مخدر در ایران

در حالی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در آمار جدید خود شمار معتادان را دو برابر آمار قبلی و حدود دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر اعلام کرده است، رئیس یک کارگروه مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید، باید به این رقم ۲۰ یا ۳۰ درصد دیگر اضافه شود.

تعدادی از رسانه‌ها اعلام این آمار را نشانه آن دانسته‌اند که ستاد مبارزه با مواد مخدر بالاخره پس از پنج سال «تعداد واقعی» افراد معتاد را اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر، روز یکشنبه ۴ تیر، گفت که آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر «صحیح نیست» و باید به آن ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر نیز اضافه کرد.

با این تفاسیر شمار واقعی معتادان به مواد مخدر در ایران را باید چیزی در حدود ۳ میلیون و ۳۶۹ هزار تا سه میلیون و ۶۵۰ هزار نفر دانست.

به گفته آقای صفاتیان، بخشی از این آمار از طریق مراجعه به خانه‌ها و پرسش از افراد به دست آمده که ممکن است خانواده‌ها «برای جلوگیری از بروز مشکلات یا مسائل مختلف» وجود فرد معتاد در خانواده خود را اعلام نکرده باشند.

روز شنبه پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، بر اساس آمار طرح «شیوع شناسی مواد مخدر» اعلام کرده بود که تعداد معتادان به مواد مخدر در ایران، دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر است.

وی همچنین گفته بود که نتیجه تحقیقات یک مرکز بهداشتی در کرمان نیز حکایت از آمار سه میلیون معتاد در ایران دارد.

به گفته آقای افشار، ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح «شیوع شناسی مواد مخدر» را انجام داده و در نهایت پس از برگزاری جلسات بین وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و دیگر نهادها و «با به بحث گذاشتن آمارها و مصرف مستمر مواد در طول سال گذشته، تعداد معتادان دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر محاسبه شد».

در سال‌های گذشته مقامات آمار معتادان را یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام می‌کردند.

این در حالی است که علی هاشمی، رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تیر ماه ۹۴ دولت محمود احمدی‌نژاد را به «آمارسازی» در رابطه با تعداد افراد معتاد متهم کرده و گفته بود که مدیران دولت حسن روحانی نیز «راه غلط دولت قبل را ادامه می‌دهند.»

وی اعلام کرده بود که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران، در سال ۹۰ اجازه اعلام نتایج یک «شیوع‌شناسی اعتیاد» را نداده‌است.

به گفته آقای هاشمی، این گزارش حکایت از وجود «چهارمیلیون مصرف‌کننده با احتساب تفننی‌ها» داشته‌است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سخنان روز شنبه خود اعلام کرده بود که با توجه به رشد جمعیت، تعداد افراد معتاد نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش یافته است.

وی اعلام نکرده بود که آمار معتادان به مواد مخدر در کدام سال‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده است.

سخنان آقای افشار در حالی بیان شده که بر اساس سرشماری سال ۹۵، جمعیت ایران به ٧٩ میلیون و ٩٢۶ هزار و ٢٧٠ رسیده که نسبت به سال ٩٠ نزدیک به ۴ میلیون و ٧٧۶ هزار نفر افزایش یافته است.

به این ترتیب در حالی که جمعیت ایران در پنج سال گذشته حدود ۶ درصد افزایش یافته تعداد افراد معتاد اعلام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

دیدگاه