ثبت بیش از دو هزار تنبیه بدنی در مدارس ایران طی سه سال خیر

  • 31 خرداد 1396 - 10:03
ثبت بیش از دو هزار تنبیه بدنی در مدارس ایران طی سه سال خیر

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش آمار تنبیه بدنی در مدارس طی ۳ سال اخیر را اعلام کرد.

سید رحیم میرشاه‌ولد، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از کاهش تنبیه بدنی در مدارس خبر داد و گفت:  آمار تنبیه بدنی در سال ۹۴، ۶۷۵ مورد بود و این آمار در حالی است که در سال ۹۳، ۱۲۴۹ مورد شکایت داشتیم.

وی با اعلام اینکه در مجموع طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ و ۹۵، ۲۳۱۸ شکایت در ارتباط با تنبیه بدنی ثبت شده است، تاکید کرد که روند این مسئله در مدارس کشور رو به کاهش است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از مجموع تنبیه بدنی در این ۳ سال، ۱۵۲۶ مورد از شکایات اثبات و به حق بوده است.

میرشاه ولد در ادامه ضمن تاکید بر اینکه معلمان به هیچ وجه حق تنبیه‌بدنی دانش‌آموزانشان را ندارند، افزود: آموزش و پرورش در این موارد با خاطیان برخورد قانونی دارد و اگر در موردی تنبیه‌بدنی از سوی معلمان اثبات شود، ابتدا به معلم تذکر و در صورت لزوم برای معلم خاطی پرونده تشکیل داده می‌شود و در نهایت به هیات تخلفات ادارای ارسال خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در ماده ۷۷ آیین‌نامه اجرائی مدارس تاکید شده که اعمال هر گونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع شده است.

میرشاه‌ولد همچنین بر رعایت حقوق معلمان توسط دانش آموزان تاکید کرد و گفت: برخی از حقوق معلم در آیین‌نامه اجرایی مطرح شده است و دانش آموزان متقابلا باید به معلمان و فرهنگیان احترام بگذارند، چرا که آنها هم حق و حقوقی دارند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با بیان این مطلب که “آموزش و اطلاع رسانی” می‌تواند، آمار مربوط به تنبیه بدنی را کاهش دهد، افزود: رعایت حقوق و تکالیف دانش آموزان و در سوی مقابل رعایت حقوق معلمان می‌تواند در روند نزولی تنبیه بدنی بسیار موثر باشد.

بر اساس قوانین آموزش و پرورش، تنبیه دانش‌آموزان ممنوع است، اما با گسترش شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های همراه هر از گاهی از مدارس ایران تصاویری از تنبیه بدنی دانش‌آموزان دست به دست می‌شود.

در چند ماه اخیر چند مورد تنبیه بدنی رسانه‌ای شد و حتی بحث آن به مجلس شورای اسلامی نیز رسید.

در اردیبهشت‌ماه امسال نیز یک معلم به خاطر تنبیه بدنی دانش‌آموزی در شهرستان «رودبار جنوب» در استان کرمان به اتهام «اتهام ایراد ضرب و جرح عمدی و کودک‌آزاری» بازداشت شد.

بشیر خالقی٬ یک عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل، در این زمینه گفت‌و‌گویی با وب‌سایت «خانه ملت» داشته و گفت: «در سال‌های اخیر میزان سعه‌ صدر معلمان پایین آمده است.»

آقای خالقی علت این مسئله را «مشکلات معیشتی» معلمان عنوان کرده و گفت: «با این وجود بروز رفتارهای خشن از سوی آنها با دانش‌آموزان قابل قبول نیست.»

وی افزود که «مسئولان آموزش و پرورش باید نیروهای خود را به لحاظ روحی و اخلاقی طوری تربیت و هدایت کند که این رفتارهای غیرقابل توجیه از سوی آن‌ها مشاهده نشود.»

 

دیدگاه