نماینده مجلس: ورود به ورزشگاه‌ها حق زنان است

  • 28 خرداد 1396 - 18:19
نماینده مجلس: ورود به ورزشگاه‌ها حق زنان است

یک نماینده مجلس در واکنش به اقدام انصار حزب الله در جمع‌‌آوری امضا برای جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت ورود زنان به ورزشگاه‌ها هیچ منع قانونی ندارد و هیچ مرجع رسمی هم مخالفتی با آن ندارد.

طیبه سیاوشی، یکی از نمایندگان زن تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید هیچ منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد. به گفته او زنان تا همین ۳ سال پیش بدون هیچ مشکلی وارد ورزشگاه‌ها می‌شدند و نظرات همه نهادهای فرهنگی، مذهبی و سیاسی در این باره دریافت شده است.

اظهارات خانم سیاوشی واکنشی به تلاش تعدادی از انصار حزب الله برای جمع‌‌آوری امضا با هدف جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌هاست. این اقدام در حاشیه نماز جمعه تهران (۲۶ خرداد) صورت گرفت.

برخی فعالین و رسانه‌های اصول‌گرا این اقدام را حرکتی “مشکوک” خواندند که با حزب‌الله بی‌ارتباط بوده و با هدف تخریب چهره “انقلابیون” و “حزب‌الله” صورت گرفته است. اما انتشار بیانیه “شورای هماهنگی حزب‌الله” در صفحه اینستاگرام حسین الله‌کرم، چهره مشهور حزب‌الله، نشان داد این اقدام از سوی این گروه و در چارچوب رهنمود “آتش به‌اختیار” صورت گرفته است.

شورای هماهنگی حزب‌الله در بیانیه خود خطاب به رییس قوه قضاییه گفته بود، اگر اقدام عملی در راستای جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه‌ها نشود خودشان “آتش به اختیار” اقدام خواهند کرد.

طیبه سیاوشی درباره روال طی‌شده در دولت برای تحقق مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها به خبرگزاری “ایلنا” گفت: «معمولاً مراجع قانونی تلاش می‌کنند، ابتدا نظرات را، هم از قطب‌های دولتی و غیردولتی و هم از نهادهای مذهبی، دریافت کنند و پس از آن‌که مطمئن شدند که مشکلی نیست، اقدام می‌کنند و خوشبختانه در این مورد تمامی این مراحل طی شده و هیچ نهاد قانونی و مذهبی نبوده که نادیده گرفته شود و نظرات همه قطب‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی دریافت شده است.»

به گفته این نماینده مجلس با توجه به نظر مساعدی که نهادهای مختلف درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها داشته و آن ‌را حق زنانی می‌دانند که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، تلاش خواهد شد که “روند ورود زنان به ورزشگاه‌ها همچنان پیش برود؛ چرا که این مسئله نه منع قانونی دارد و نه منع شرعی!”

ورود به ورزشگاه‌ها حق زنان است

سیاوشی تاکید کرد، همیشه در قبال مسائل مربوط به زنان مقاومت‌هایی انجام می‌شود و دیگران این حق را برای خود قطعی می‌دانند که این حق را از زنان سلب کنند و این درحالی است که بنابر قانون ورود به ورزشگاه‌ها حق زنان است و بنابر هیچ قانونی نیز این حق از آن‌ها سلب نشده است.

دولت حسن روحانی اخیرا “حضور کنترل‌شده زنان” در ورزشگاه‌ها را آغاز کرده است. در این چارچوب روز ۱۹ خرداد/ ۹ ژوئن، برای اولین بار چند صد نفر از زنان با ورود به ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی تهران، بازی تیم ملی والیبال ایران و بلژیک از سری مسابقات لیگ جهانی والیبال را از نزدیک تماشا کردند.

خانم سیاوشی درباره اجرای این طرح دولت و مشکلات احتمالی آن به “ایلنا” گفت: «باتوجه به این‌که در نخستین مورد، در ورزشگاه حضور داشتم، از نزدیک شاهد بودم که هیچ مشکلی به‌وجود نیامد و در دفعات بعدی نیز با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت، تعدادی از زنان خبرنگار در ورزشگاه حاضر شدند و از نزدیک در جریان امور قرار گرفتند و علاوه بر آن‌ها تعدادی از مسئولان مربوطه نیز در ورزشگاه حضور یافتند، و طی روزهای اخیر نظرات تمامی این افراد را دریافت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که نخستین گام به‌خوبی طی شده است.»

توضیح الله‌کرم درباره “آتش به اختیار”

یک روز بعد از  جمع‌آوری امضا در نماز جمعه و انتشار بیانیه شورای هماهنگی حزب‌الله، حسین الله‌کرم، دبیرکل انصار حزب‌الله به روزنامه اعتماد (شماره روز یکشنبه ۲۸ خرداد) گفته است، “آتش به اختیار” مورد اشاره در بیانیه آنها، “جنبه عملیاتی” نخواهد داشت.

الله‌کرم تاکید کرده که “نه حالا بلکه هیچ زمان دیگری در جمهوری اسلامی افسران جنگ نرم به دنبال آتش به اختیار نبوده‌اند و نیستند”. او گفته است، به حکمی که قوه قضاییه در مورد شکایتشان از وزارت ورزش و جوانان صادر می‌کند گردن می‌نهند و نمی‌خواهند اقدام عملیاتی خشنی داشته باشند.

حسین‌الله‌کرم در گفت‌وگوی با رونامه اعتماد تاکید کرده “اصل حضور زنان در ورزشگاه مردان در صورتی که عفاف جامعه حفظ شود مانعی ندارد” و اضافه کرده: «ما با مفاسد و هیجانات منفی و مثبت ناشی از پیروزی و شکست است که مخالف هستیم که ممکن است زنان را مورد آسیب قرار دهد.»

الله‌کرم مدعی است که آنچه درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها و نظر مخالفان گفته می‌شود “کار سیاسی است”. او می‌افزاید: «کار سیاسی است که بگویند جریان غرب موافق حضور زنان و اسلام مخالف حضور زنان است. ما مخالف صد در صد این موضوع هستیم و می‌گوییم زنان در همه عرصه‌ها می‌توانند حضور پیدا کنند منتها باید شرایط را فراهم کرد.»

دیدگاه