آمار افراد مشکوک به ابتلا به تب کریمه کنگو در ایران رو به افزایش است

  • 16 خرداد 1396 - 23:01
آمار افراد مشکوک به ابتلا به تب کریمه کنگو در ایران رو به افزایش است

آمار افراد مشکوک به ابتلا به تب کریمه کنگو در ایران رو به افزایش است و تاکنون دست‌کم سه نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

کیانوش جهانپور٬ قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا از شناسایی ۱۰ بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در این استان خبر داد.

آقای جهان‌پور گفته که از این تعداد تاکنون یک نفر جان باخته و همه بیمارستان‌های استان اصفهان در آماده باش کامل هستند.

تعداد موارد مشکوک ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو تا تاریخ هفتم خرداد در استان اصفهان، چهار نفر اعلام شده بود که این آمار در ۱۰ روز اخیر افزایش یافته است.

فرهنگ بابامحمودی٬ مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم از شناسایی هشت فرد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در این استان خبر داده است.

آقای بابامحمودی روز ۱۵ خرداد به ایرنا گفته بود که ابتلای دو نفر از این افراد به بیماری تب کنگو پس از انجام آزمایش‌ها٬ قطعی شده است.

وی در عین حال اعلام کرده که این بیماری در استان مازندران «تحت کنترل» قرار دارد و آموزش‌های لازم به مردم و پزشکان برای پیشگیری و درمان داده شده است.

روزنامه «خبر جنوب» هم در شماره امروز خود به نقل از محمد هادی ایمانیه٬ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی هشت مورد مشکوک به «تب کریمه کنگو» در استان فارس خبر داده است.

آقای ایمانیه گفته که در حال حاضر سه مورد از افراد مشکوک به تب کریمه کنگو در بیمارستان شهید فقیهی بستری شده‌اند که دو نفر آنها قصاب هستند.

بر اساس این گزارش، یکی از افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری که در بیمارستان نمازی بستری بوده٬ جان باخته است.

تب کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه از دام آلوده به انسان و یا به صورت مستقیم از انسان به انسان منتقل می‌شود.

تب، سرگیجه، سفتی گردن، درد پشت، سر درد و فتوفوبی (ترس از نور) تهوع، استفراغ و گلودرد همراه با اسهال و درد عمومی شکم از علائم این بیماری است.

مقام‌های وزارت بهداشت در ایران تا روز ۱۵ خرداد تعداد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو در شهر‌های مختلف را ۳۳ نفر اعلام کرده بودند.

محمدمهدی گویا٬ رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اعلام این آمار گفته که سه نفر بر اثر این بیماری، جان خود را از دست داده‌اند.

سال گذشته نیز ۳۵ نفر در ایران به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده بودند.

به گفته مقام‌های وزارت بهداشت ایران، از سال ۷۹ تاکنون یعنی طی ۱۷ سال گذشته، ۹۸۸ مورد ابتلای انسانی به بیماری تب کریمه کنگو در ایران وجود داشته که بیش از ۱۵۰ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، بیماری تب کریمه کنگو در ۳۰ درصد موارد حتی با اقدامات درمانی کشنده است.

دیدگاه