افزایش سرعت ابتلای زنان به ایدز در ایران

  • 15 خرداد 1396 - 11:55
افزایش سرعت ابتلای زنان به ایدز در ایران

شیرین احمدنیا، مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی می‌گوید که سرعت ابتلای زنان در ایران به بیماری ایدز شدت گرفته است. به گفته او زنان جوان بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

احمدنیا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزود: این روند افزایشی در حالی است که بسیاری از زنان قربانی در چارچوب روابط زناشویی به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند.

او می‌گوید: آنچه نگرانی‌ها در مورد ایدز را در ایران بیشتر می‌کند؛ مربوط به بالارفتن تعداد موارد ابتلا از طریق «ارتباطات جنسی محافظت نشده» در مقایسه با سایر روش‌های انتقال ویروس است که ما آن را به نام موج سوم ایدز در ایران می‌شناسیم.

به گفته مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی، بیماری ایدز به سرعت به چهارمین علت مرگ و میر در جهان امروز تبدیل شده است.

دکتر علی اکبر سیاری، معاون وزارت بهداشت تیرماه سال گذشته گفته بود: «علت ناموفق بودن در کنترل انتقال جنسی ایدز این است که نمی توانیم همه مسائل را عریان و شفاف به مردم بگوییم مثلا در مورد کاندوم نمی توانیم راحت صحبت کنیم. کنترل ایدز سه کلمه دارد اول خویشتنداری، دوم تشکیل خانواده و اگر تشکیل خانواده نشد باید وسایل پیشگیری را در اختیار مردم قرار دهیم.»

او با اشاره به نقطه شیوع ایدز در ایران در سال ۱۳۶۵ گفته:‌ «ما توانستیم موج اول ایدز از طریق معتادان تزریقی را به خوبی کنترل کنیم… ایران ۲۰ سال پیش کلینیک های مثلثی را با هدف کنترل ایدز از طریق معتادان تزریقی راه اندازی کرد، به طوری که توانستیم در این مناطق برای معتادان تزریقی متادون و سرنگ بدهیم تا بتوانیم از شیوع این بیماری به جامعه پیشگیری کنیم.»

وزارت بهداشت می‌گوید هم اکنون حدود ۳۲ هزار نفر در ایران به اچ‌آی‌وی آلوده هستند که از این میان ۸۴ درصد مرد هستند و پنج هزار نفر آن‌ها به ایدز مبتلا شده اند.

با این حال آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز هستند.

امید به زندگی افراد مبتلا به ویروس عامل ایدز افزایش یافته است

آخرین تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد امید به زندگی مبتلایان به ویروس «اچ آی وی» عامل بیماری ایدز از سال ۱۹۹۶ میلادی حدود ۱۰ سال افزایش یافته است.

به گزارش یورو نیوز، مجله بریتانیایی «لانست» با انتشار گزارشی ضمن تصریح این مطلب، تجویز شیوه درمانی ویژه موسوم به استفاده از «داروهای سه گانه» را عامل مهم این روند معرفی کرده است.

محققان دانشگاه بریستول بریتانیا اعتقاد دارند داروهای تجویزی جدید برای مقابله با ویروس اچ آی وی عوارض جانبی کمتری دارند، بنابراین بیمار داروهای کمتری مصرف می کند، امری که موجب می شود ویروس مقاومت کمتری نسبت به روند درمان داشته باشد.

تحقیقات برروی بیش از ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلای به ویروس اچ آی وی در قاره های اروپا و آمریکا صورت گرفته است.

دیدگاه