افزایش دما در سه شهر سیستان و بلوچستان 35 نفر را گرمازده کرد

  • 12 خرداد 1396 - 14:47
افزایش دما در سه شهر سیستان و بلوچستان 35 نفر را گرمازده کرد

گرمای سیستان و بلوچستان از مرز ۵۳ درجه گذشت. تنها در ۳ شهر این استان ۳۵نفر به دلیل گرمازدگی در مراکز درمانی بستری شده‌اند. نمایندگان چابهار و ایرانشهر در مجلس از دولت خواستند به مشکلات ناشی از افزایش دمای هوا رسیدگی کند.

مرتضی فرجی، کارشناس هواشناسی، می‌گوید که در چند روز اخیر شهرستان کنارک در جنوب استان سیستان و بلوچستان با ۵۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین شهر کشور بوده است.

خبرگزاری ایرنا روز پنجشنبه (اول ژوئن/ ۱۱خرداد) به نقل از ایرج ضاربان، رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر، خبر داد که در ظرف چند روز گذشته تنها در شهرستان‌های سرباز، نیک‌شهر و ایرانشهر در جنوب استان سیستان و بلوچستان ۳۵ نفر دچار گرمازدگی شدند.

به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر، گرمازدگی باعث عوارضی مثل درد شکم، ساق پا، سر و نیز حالت تهوع می‌شود و در موارد حادتر با کاهش سطح هوشیاری و به کما رفتن بیمار همراه است.

در کنار ریزگردها و خشک شدن هامون در سیستان و بلوچستان اکنون افزایش دما و گرمازدگی هم به مشکلات زیست‌محیطی اضافه شده است.

انتقاد نمایندگان چابهار و ایرانشهر

به دنبال افزایش دمای هوا در شهرستان‌های جنوب سیستان ‌وبلوچستان، عبدالغفور ایران‌نژاد، نماینده چابهار و نیک‌شهر، و همچنین دکتر محمد نعیم امینی‌فرد، نماینده ایرانشهر و سرباز، در تذکری کتبی به چیت‌چیان وزیر نیرو، از او درخواست کردند که به مشکلات ناشی از افزایش گرمی هوا، از قبیل کمبود آب شرب و تعرفه‌های بالای برق، رسیدگی کند.

نمایندگان مجلس درخواست کرده‌اند که در شهرهای جنوبی سیستان ‌و بلوچستان هم مثل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان “تعرفه نوع یک گرمسیری برق” اعمال شود. طبق این تعرفه، دولت تسهیلاتی را برای نقاط گرمسیر کشور قائل می‌شود.

این نمایندگان پرسیده‌اند: «درحالی‌که بسیاری از شهرهای با اقلیم مشابه حداقل ۹ ماه و تعرفه برق در بسیاری دیگر از شهرهای کشور به مدت ۶ ماه از نوع یک گرمسیری محاسبه می‌شود، چرا تعرفه برق در شهرهای جنوب سیستان‌ و بلوچستان فقط ۳ ماه از نوع یک محاسبه می‌شود؟»

این نمایندگان همچنین از “افت ولتاژ و قطعی بی‌سابقه برق” و “نبود آب شرب” انتقاد کرده‌اند.

رضا اربابی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، تائید کرده است که در چند روز گذشته مصرف برق [استان] از هزار و ۳۰۰ مگاوات با افزایش یک و نیم برابری به هزار و ۴۲۱ مگاوات رسیده است.

عوامل افزایش دمای هوا

استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان ایران به حساب می‌آید و ۱۱۰۰ کیلومتر با کشورهای پاکستان و افغانستان مرز دارد.

مریم مطلبی، کارشناس ارشد محیط زیست، به دویچه وله (فارسی) می‌گوید: «ما در کشور شاهد خشک شدن آب​‌های سطحی از هامون گرفته تا ارومیه و زاینده‌رود هستیم؛ سطح آب‌های زیرزمینی هم کاهش چشمگیری داشته است. از بین رفتن پوشش گیاهی، رطوبت خاک و سیستم‌های آبی که خود آنها تعدیل‌کننده هوا هستند، در افزایش گرما و آلودگی هوا تاثیر دارند. همه اینها با همدیگر در ارتباط هستند و صدمه به یکی از آنها باعث می‌شود که کل سیستم از تعادل خارج شود.»

خانم مطلبی در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با بروز گرمای شدید در جنوب سیستان و بلوچستان به نقش ذرات کوچک گرد و غبار و تاثیر خشک شدن دریاچه هامون هم اشاره می‌کند و می‌گوید که ذرات کوچک گرد و غبار گرما را جذب می‌کنند و خود باعث افزایش دمای هوا می‌شوند. به گفته مریم مطلبی، دریاچه هامون نقش یک کولر آبی را در هوای گرم سیستان و بلوچستان بازی می‌کرد.

 

دیدگاه