پسر هاشمی رفسنجانی هم از دانشگاه آزاد کنار گذاشته شد

  • 08 خرداد 1396 - 10:50
پسر هاشمی رفسنجانی هم از دانشگاه آزاد کنار گذاشته شد

حدود یک ماه پس از برکناری ناگهانی رئیس دانشگاه آزاد، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی نیز از این دانشگاه کنار گذاشته شد. یاسر رفسنجانی پیش از این نسبت به آینده این مرکز آموزشی و “رفسنجانی‌زدایی” در آن هشدار داده بود.

بنا به گزارش‌ها یاسر هاشمی رفسنجانی از ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد برکنار شد. او کوچکترین فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی است که ۱۹ دی ماه سال پیش در گذشت و تا زمان مرگ رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد بود.

یاسر هاشمی هفتم خرداد با تائید این خبر به خبرگزاری ایسنا گفت: «با توجه به همه علاقه،‌ انگیزه و وظیفه‌ای که نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی احساس می‌کردم، علاقه‌مند بودم که کارم را در این دانشگاه ادامه دهم چرا که این دانشگاه را میراث آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای مردم می‌دانم.»

چنان که یاسر رفسنجانی گفته، دستور برکناری او را علی اکبر ولایتی، رئیس کنونی دانشگاه آزاد صادر کرده و این موضوع طی پیامی به اطلاع‌اش رسانده شده است.

رهبر انقلاب اندکی پس از درگذشت رفسنجانی، با صدور حکمی مشاور ارشد امور بین‌المللی خود، ولایتی را به عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد منصوب کرد.

دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی ایران محسوب می‌شود و آنگونه که مسئولان آن شهریور ماه سال پیش گفته‌اند بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در واحدهای مختلف آن در سراسر کشور مشغول تحصیل هستند.

برنامه‌ریزی محافظه‌کاران برای تسلط بر دانشگاه آزاد از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد آغاز شد اما با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری این برنامه ناکام ماند.

تسخیر گام به گام دانشگاه آزاد

ظاهرا مرگ رفسنجانی فرصت مناسبی در اختیار کانون‌های قدرت قرار داده تا این مجموعه آموزشی را، که در مناسبات سیاسی جمهوری اسلامی نیز وزنه‌ای قابل توجه ارزیابی می‌شود، تحت کنترل خود درآورند.

نخستین گام برای پیش‌برد این برنامه برکناری غیرمنتظره حمید میرزاده، رئیس مورد نظر رفسنجانی در دانشگاه آزاد در سوم اردیبهشت ماه امسال بود.

میرزاده در حالی از سمت خود برکنار شد که هنوز سه ماه به پایان دوره ماموریتش مانده بود. یاسر رفسنجانی در واکنش به این برکناری گفته بود، سیاست‌های مدیریتی میرزاده “منطبق بر مشی” پدرش بوده و کنار زدن او پیش از پایان حکم قانونی  “در جهت ثبات و رشد” دانشگاه آزاد نیست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا یاسر رفسنجانی “تغییر ناگهانی” رئیس دانشگاه آزاد در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را “حساسیت‌برانگیز و نگران‌کننده” عنوان کرد.

مصطفی ذوالقدر، نمایند مجلس و عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد در استان هرمزگان، اندکی پیش از انتشار خبر برکناری میرزاده به خبرگزاری آنا گفته بود: «دانشگاه آزاد اسلامی در سنوات گذشته توسعه بسیار زیادی داشته و باعث افزایش تاثیرگذاری در جامعه شده و هجمه‌هایی که اخیرا در برخی رسانه‌ها علیه این دانشگاه انجام می‌شود به منظور فشار سیاسی بر این مجموعه بزرگ در آستانه انتخابات است.»

شتاب گرفتن پروژه رفسنجانی‌زدایی

در فاصله‌ی میان برکناری فرد مورد اطمینان و فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی از مدیریت دانشگاه آزاد و ریاست دفتر هیئت امنای این مجموعه، تغییر مهم دیگری در این مرکز آموزشی رخ داد که شائبه شتاب گرفتن پروژه “رفسنجانی‌زدایی” را تقویت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌محمد نوریان سرپرست موقت دانشگاه آزاد ۱۳ اردیبهشت امسال با صدور حکمی صالح اسکندری را به عنوان مدیرکل جدید روابط عمومی و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد منصوب کرد.

او جانشین حسین منوری شده و علاوه بر این سمت مسئولیت رسانه‌های دانشگاه آزاد (خبرگزاری‌های آنا و ایسکانیور و روزنامه فرهیختگان) را نیز عهده‌دار شده است.

اسکندری دبیری بخش سیاسی روزنامه رسالت، ارگان حزب موئتلفه اسلامی و ریاست مرکز مطالعات راهبردی و آینده‌پژوهی ژرفا را در کارنامه‌ی خود دارد.

گفته می‌شود این مرکز با محافل امنیتی ارتباط دارد و برخی محققان همسو با اقتدارگرایان در آن به کارهای پژوهشی در زمینه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل مشغول‌اند.

رسانه‌های وابسته به دانشگاه آزاد پیش از این تحولات، همسو با اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان حامی رفسنجانی فعالیت می‌کردند و انتظار می‌رود با تغییرات مدیریتی یک ماه اخیر به رسانه‌های منتقد دولت تبدیل شوند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد نگرانی‌های یاسر رفسنجانی درباره آینده دانشگاه آزاد موجه بوده و برخی ناظران احتمال می‌دهند روند پاکسازی در این مجموعه به زودی به اعضای هیئت علمی و کادر آموزشی نیز خواهد رسید.

دیدگاه