دستگیری مظنون ششم در ارتباط با بمبگذاری منچستر

  • 04 خرداد 1396 - 9:12
دستگیری مظنون ششم در ارتباط با بمبگذاری منچستر

هم‌زمان با افزایش سطح هشدار امنیتی در بریتانیا و استقرار نیروهای نظامی در خیابان‌های مرکز لندن، پلیس اعلام کرده که تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با بمبگذاری منچستر به شش نفر رسیده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، پلیس چهارشنبه (۲۴ مه) اعلام کرد که یک زن را در محله بلکلی، در شمال منچستر، دستگیر کرده است. مظنون در پی یورش ماموران به آپارتمانی، واقع در یک مجتمع مسکونی، بازداشت شد.

مقامات معتقدند یک “شبکه” بمبگذاری انتحاری دوشنبه شب گذشته در یک سالن کنسرت را سازماندهی و اجرا کرده است. آن حمله ۲۲ کشته و حدود ۶۰ زخمی بر جای گذاشت.

آریانا گرانده، خواننده آمریکایی، تازه اجرای خود را به پایان رسانده بود که بمب منفجر شد. آریانا گرانده روز چهارشنبه کنسرت های بعدی خود در لندن، بلژیک، لهستان و آلمان را به احترام قربانیان واقعه منچستر لغو کرد.

مهاجم سلمان عبیدی نام داشت که در محل کشته شد ، او که متولد و بزرگ شده شهر منچستر است، اصالتا لیبیایی است و گمان می‌رود والدینش پس از سال‌ها اقامت در بریتانیا برای زندگی به لیبی باز گشته‌اند.

هاشم عبیدی، ۲۰ ساله، برادر مظنون اصلی این واقعه در طرابلس پایتخت لیبی دستگیر شده است

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پدر و یک برادر سلمان عبیدی- رمضان و هاشم – در لیبی دستگیر شده اند.

بنا بر این گزارش، هاشم، ۲۰ ساله، به ظن عضویت در گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) دستگیر شد.

یک برادر دیگر سلمان به نام اسماعیل هم روز سه شنبه در جنوب منچستر بازداشت شد.

سازمان های امنیتی بریتانیا گفته‌اند بمبی که سلمان عبیدی در کنسرت منچستر منفجر کرد، توسط شخص دیگری ساخته شده بود. عملیات جستجو برای یافتن محل احتمالی ساخت بمب ادامه دارد.

از طرف دیگر، روزنامه نیویورک تایمز عکس هایی را منتشر کرده است که می گوید بقایای به جای مانده از بمب منفجر شده است؛ پیچ و مهره هایی که به عنوان ترکش از آن ها استفاده شده و نیز چاشنی احتمالی که مقامات آن‌ را در محل پیدا کرده اند.

این روزنامه احتمال می دهد که مهاجم بمب قدرتمندی را در یک محفظه فلزی سبک قرار داده و آن را در یک کول پشتی آبی یا جلیقه سیاه پنهان کرده بوده باشد.

مقامات امنیتی بریتانیا به شدت از انتشار این تصاور انتقاد کرده و به بی‌بی‌سی گفته اند که این درز اطلاعاتی رابطه با شرکای اطلاعاتی مهم را تضعیف می‌کند و به روند تحقیقات ضربه می‌زند.

پلیس بریتانیا چهارشنبه همچنین یک مرد را که ظاهرا در حال حمل بسته‌ای مشکوک بود دستگیر کرد. پلیس می گوید در حال بررسی محتوای بسته است.

شاهدان گفتند که ماموران فرد مظنون را در خیابانی در ویگان، واقع در حوالی منچستر دستگیر کردند.

دولت بریتانیا سطح هشدار امنیتی این کشور را به بالاترین حد خود افزایش داده که این به معنی احتمال قریب‌الوقوع بودن حملات دیگر و همین طور استقرار نیروهای ارتش در کنار پلیس در شهرهاست.

هم اکنون نیروهای نظامی در اطراف پارلمان، دفتر نخست‌وزیری و سایر مراکز مهم دولتی و سفارتخانه های خارجی مستقر شده اند.

این اولین گروه هزار نفری سربازان است که پس از ارتقای سطح هشدار امنیتی در سراسر این کشور مستقر می‌شود.

حداکثر سه هزار سرباز برای این عملیات در اختیار فرماندهان قرار داده شده‌اند.

این سطح از درجه هشدار امنیتی قبلا فقط دو بار صادر شده بود؛ اولین بار در سال ۲۰۰۶ در جریان عملیاتی برای جلوگیری از حمله‌ای برای منفجر کردن هواپیماها بر فراز اقیانوس اطلس با بمب های مایع بود و بار دوم در سال ۲۰۰۷ هنگام تعقیب مردی بود که سعی داشت در یک کلوپ شبانه در لندن بمبگذاری کند و بعد به فرودگاه گلاسکو حمله کرد.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفته است که سربازان ممکن است در هفته‌های آینده در سایر رویدادها مثل کنسرت‌ها حاضر شوند و تحت فرمان پلیس خواهند بود.

بسیاری از قربانیان این بمبگذاری نوجوان بودند

دیدگاه