درخواست از روحانی برای فعالیت مجدد انجمن صنفی‌ روزنامه‌نگاران

  • 01 خرداد 1396 - 12:37
درخواست از روحانی برای فعالیت مجدد انجمن صنفی‌ روزنامه‌نگاران

بیش از ۵۰۰ روزنامه‌نگار و خبرنگار با انتشار نامه‌ای از رئیس دولت دوازدهم خواستند که موانع حقوقی برای فعالیت “انجمن صنقی روزنامه‌نگاران ایران” را برطرف کند. لیست امضاءکنندگان در حال افزایش است.

روزنامه‌نگاران با انتشار نامه‌ای ضمن تبریک به حسن روحانی برای پیروزی در انتخابات، مشکلات صنفی خود را یادآور شده و ابراز امیدواری کرده‌اند که دولت دوازدهم به “مطالبات بر زمین مانده” آنها پاسخ دهد.

در بخشی از نامه آمده است: «هنوز مطالبات اهالی قلم و مطبوعات که همواره در انعکاس مشکلات و نیازهای مردم، شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی به آنان پیشگام بوده و شرایط و بسترهای حضورگسترده، فعال و آگاهانه آنها را در عرصه‌های انتخاباتی فراهم کرده‌اند، برآورده نشده است.»

روزنامه‌نگاران وعده‌های روحانی در چهار سال پیش را یادآوری کرده و گفته‌اند که در سال‌های گذشته انتظار داشتند که بازگشایی انجمن صنفی‌شان به سرعت تحقق پذیرد، اما مسئولان دولتی تلاشی برای تحقق این خواسته‌ی اهل قلم و مطبوعات نکردند.

روزنامه‌نگاران از اقدامات برخی از همکاران روحانی که در جهت ایجاد نهادهای موازی بوده‌اند انتقاد کرده و آن را خلاف وعده‌ها‌ی صریح رئیس جمهوری دانسته‌اند.

در این نامه تاکید شده که حتی تلاش‌های اهل قلم برای تشکیل “انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران” نیز با مشکل ثبت مواجه و فعالیت آن ناممکن شد. روزنامه‌نگاران به تهیه لایحه‌ای از سوی دولت روحانی با عنوان “نظام جامع رسانه” اشاره کرده و آن را خلاف منافع کارکنان رسانه‌ها دانسته‌اند. به گفته آنان این لایحه به نهادهای دولتی اجازه می‌دهد که در فعالیت رسانه‌ها و کارکنان آن مداخله کنند. تدوین این لایحه نیز بدون مشورت با روزنامه‌نگاران و کارشناسان رسانه‌ها تهیه شده بود.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد، اما به دلایل مبهم از سوی دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۸ منحل اعلام شد.

علی جنتی، وزیر سابق ارشاد در سال ۱۳۹۲ اعلام کرد که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مشکل حقوقی برای فعالیت ندارد. غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان وقت نیز اعلام کرد که اگر انجمن فعالیت سیاسی نداشته باشد مانعی برای فعالیت آن وجود ندارد.

در پایان نامه‌ روزنامه‌نگاران آمده است: « جناب آقای رئیس جمهور در این روزهای جشن و پایکوپی که ثمره مشارکت و وفاداری آحاد مردم است، وظیفه خود می‌دانیم ضمن تبریک به قهرمانان واقعی این انتخابات و جنابعالی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران، به عنوان نمایندگان افکار عمومی، وعده‌های انتخاباتی شما را گوشزد کرده و از دولت دوازدهم که تداوم دولت تدبیر و امید است، بخواهیم که با ابرام بر قانون و استوار کردن نظم در دستگاه‌های اجرایی، زمینه تحقق وعده های شما را فراهم کند.»

دیدگاه