رای کمیسیون قضایی مجلس به لغو مجازات اعدام «حاملین مواد مخدر»

  • 24 بهمن 1395 - 19:18
رای کمیسیون قضایی مجلس به لغو مجازات اعدام «حاملین مواد مخدر»

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از مصوبه این کمیسیون برای حذف مجازات اعدام حاملین مواد مخدر خبر داد.

حسن نوروزی روز یکشنبه ۲۴ بهمن به خبرگزاری تسنیم گفت که طبق مصوبه امروز کمیسیون قضایی مجلس یک ماده به عنوان ماده ۴۶ به قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر الحاق می‌شود.

او افزود: «بر اساس مصوبه امروز کمیسیون، مرتکبین جرایم موضوع این قانون که برای آنان مجازات اعدام یا حبس تعیین شده، در صورت احراز یکی از شرایط مطرح در بند این ماده واحده مفسد فی‌الارض محسوب و به مجازات اعدام و مصادره اموال ناشی از قاچاق مواد مخدر محکوم می‌شوند.»

به گفته نوروزی، برای مجازات اعدام این نوع از مجرمان مواد مخدر، مجازات‌های جایگزین از جمله «۲۵ تا ۳۰ سال حبس و جزای نقدی» پیش‌بینی شده است.

این مصوبه با حضور «اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، کارشناسان وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، دادستانی کل و کارشناسانی از مرکز حقوق بشر اسلامی، نیروی انتظامی و مرکز پژوهش‌های مجلس» تصویب شده و برای تصویب نهایی باید در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود.

درخواست لغو مجازات اعدام از سال گذشته به طور جدی در دستور کار مجلس قرار گرفت.بیشترین آمار اعدام در ایران مربوط به جرایم مواد مخدر است.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران نیز پیشتر گفته بود تلاش‌هایی در جریان است تا مجازات اعدام در مورد مواد مخدر در این کشور تغییر کند و شمار اعدام‌ها کمتر شود.

به گفته لاریجانی، ۹۳ درصد اعدام‌ها در ایران مربوط به کسانی است که جرم‌شان در ارتباط با مواد مخدر است.

دیدگاه