تداوم وعده‌ها و هشدارها برای انتقال بازار دروازه کازرون شیراز

  • 15 آذر 1400 - 15:48
تداوم وعده‌ها و هشدارها برای انتقال بازار دروازه کازرون شیراز

دروازه کازرون شیراز از قدیمی‌ترین مکان‌ها و در ردیف بافت قدیمی مرکز استان فارس به شمار می‌رود و بازار آن با این مکان همنشین بوده اما این همنشینی در دوران جدید مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده که برای رفع این معضل‎‌ها، وعده‌ها و هشدارهایی مبنی بر انتقال بازار داده شده است.

جدیدترین وعده انتقال و هشدار درباره لزوم جابه جایی بازار دروازه کازرون از زبان مسعود زارعی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز  بیان شده است با این مقدمه که ساخت پروژه هایی با هدف ایجاد فضای مناسب دسترسی و رفع معضلات شهری مهم است و تسریع روند اتمام پروژه بازار پروتئین شیراز و انتقال بازار دروازه کازرون به این محل(بازار پروتئین) ضروری است.

نکته جالب این است که بازار پروتئین شیراز در جوار بازار دروازه کازرون یعنی خیابان گلکوب یا به بیان مکاتبات اداری در خیابان کارگر در حال ساخت است و گفته شده ۷۰ درصد پیشرفت ساخت داشته است. 

مشکل یا مشکلات دروازه کازرون شیراز چیست؟

دروازه کازرون که در ضلع جنوبی آن اداره بهداشت واقع شده محل عرضه میوه، تره بار ، ماهی و مرغ است و تمرکز این مغازه ها باعث ازدحام و انباشته شدن ضایعات مربوط به اقلام خوراکی از نوع میوه،گوشت و سبزی و صیفی است که با بوی نامطبوع و آزار دهنده‌ای همراه است. یعنی مشکل بهداشتی و ترافیکی دارد.

مردم شیراز به دلیل این که دروازه کازرون مرکز عرضه ماهی در این کلانشهر تلقی می شود برای خرید این آبزی از شهرک های اطراف هم به این بازار مراجعه می کنند.

موضوع انتقال این بازار پرمشتری که موجبات شلوغی و آلودگی صوتی همچنین احتمال انتشار ویروس و بیماری را فراهم کرده بارها مورد بحث رسانه‌ها و فعالان شهری و اجتماعی شیراز و حتی مدیران شهری این کلانشهر بوده است اما تاکنون اقدام تاثیرگذاری انجام نشده است.

جلسه‌ای که گرفته و حرف‌هایی که زده شد

نشست رییس و اعضای کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز ،رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز و شهردار منطقه ۲ به همراه نماینده اداره آبفا ، نماینده اتاق اصناف و مسئول اتحادیه مرغ و ماهی و جمعی از مدیران مجموعه شهرداری شیراز شنبه ۱۳ آذر در مجتمع پروتئینی شیراز برگزار شد.

این نشست برای بررسی وضعیت پروژه بازار پروتئین و تاریخ به بهره برداری رسیدن آن انجام شد.

رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار در سلامت شهروندان را ایجاد فضاهای مناسب برای سامان دهی مشاغل عنوان کرد و افزود: شهرسازی، سلامت و رفاه شهروندان همواره مسائلی درهم پیچیده و در ارتباط تنگاتنگ باهم بوده‌اند.

مسعود زارعی عنوان کرد: ساماندهی مشاغل شهری از پراکندگی مشاغل پیشگیری می کند و در حفظ محیط زیست و رفع آلودگی های محیطی و بصری و روان‌سازی ترافیک شهری تاثیر بسزایی دارد.

عضو شورای شهر ساخت پروژه هایی با هدف ایجاد فضای مناسب دسترسی و رفع معضلات شهری را مهم دانست و به همین منظور بر تسریع روند اتمام پروژه بازار پروتئین و انتقال بازار دروازه کازرون تاکید کرد.

تالار ابوریحان که نزدیک به ۵۰ سال پیش برای اجرای برنامه های تئاتر و نمایش ساخته شد در ابتدای خیابان گلکوب دروازه کازرون قرار دارد.

دیدگاه