ثبت ۹ آب‌انبار فارس در فهرست میراث فرهنگی ملی

  • 14 آذر 1400 - 15:24
ثبت ۹ آب‌انبار فارس در فهرست میراث فرهنگی ملی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اعلام کرد که مراتب ثبت ۹ آب‌انبار این استان در فهرست آثار ملی، طی نامه‌های جداگانه‌ای به استاندار ابلاغ شده است.

هادی شه‌دوست شیرازی گفت: طی نامه‌های جداگانه، مراتب ثبت مجموعه آب‌انبارهای یک تا هشت روستای سده در شهرستان خنج و آب‌انبار باب انار شهرستان خفر، از سوی وزیر میراث فرهنگی به استاندار فارس ابلاغ شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از میراث فرهنگی فارس، شه‌دوست گفت: ثبت این آثار در راستای اجرای بند (ج) ماده‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: آب‌انبارهای یاد شده از این پس تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی خواهد بود.

شه‌دوست شیرازی گفت: برابر قانون هرگونه دخل و تصرف یا انجام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آثار ثبت شده در فهرست‌های میراثی شود، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات بازدارنده، جرم محسوب شده و مرتکب، مشمول مجازات قانونی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس خاطرنشان کرد که هرگونه اقدام مرمتی و بازسازی آثار ثبت شده صرفاً با تأیید و نظارت وزارت میراث فرهنگی قابل انجام و اجرا است.

دیدگاه