تلاش برای حفظ کشتزارهای شیراز از آسیب فاضلاب خام

  • 25 مهر 1400 - 15:50
تلاش برای حفظ کشتزارهای شیراز از آسیب فاضلاب خام

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز اعلام کرد که با تغییر مسیر زهکش‌های اراضی کشاورزی در این شهرستان، کشتزارها از آسیب آبیاری با فاضلاب خام، حفاظت و محصول کشت شده با استفاده از فاضلاب خام امحاء شده است.

ذبیح‌الله سیروسی شنبه ۲۴ مهر با اشاره به اجرای دستور قضایی امحاء محصولات آبیاری شده با آب فاضلاب خام براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، به خبرنگاران گفت: بعد از تسلیم اخطار به روستاهای حاشیه شیراز در خصوص ممنوعیت استفاده از فاضلاب تصفیه نشده در کشتزارها، همه مسیرهای ورود فاضلاب منتهی به اراضی کشاورزی شناسایی شد.

او خاطرنشان کرد: طی هفته‌های اخیر کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان شیراز علاوه بر پایش و نظارت همیشگی، نسبت به شناسایی و نقطه یابی مسیرهای فاضلاب و زه‌کشی اراضی کشاورزی اقدام کرده‌اند.

سیروسی گفت: در نتیجه تحلیل و بررسی داده ها فاضلاب خام مازاد بر ظرفیت تصفیه خانه شماره یک شیراز، در کانال‌های روباز به سمت اراضی کشاورزی و دریاچه نمک (مهارلو)، جاری می‌شود.

مدیرجهادکشاورزی شیراز گفت: در طول مسیر کانال اصلی، دو انشعاب فرعی در محل زهکش های موجود، سبب هدایت فاضلاب خام به داخل اراضی کشاورزی روستای گردخون شده بود.

او ادامه داد: جاری شدن فاضلاب درون این زهکش ها و اختلاط آن با فاضلاب تصفیه شده، سبب دسترسی آسان تعدادی از کشاورزان و بهره برداری از آن شده بود که در این راستا با استفاده از بیل مکانیکی مسیر کانال های فرعی دسترسی و ورود فاضلاب به اراضی کشاورزی از محل انشعابات مسدود و به سمت مسیر اصلی تغییر داده شد.

سیروسی با بیان اینکه، این اقدام منجر به جلوگیری از ورود فاضلاب خام به اراضی کشاورزی می‌شود، گفت: عملیات امحاء اراضی کشت ذرت علوفه ای و یونجه آبیاری شده با فاضلاب خام براساس دستور قضایی و شکایت مرکز بهداشت شهرستان، انجام شد.

دیدگاه