انتقال آب از خلیج فارس تنها راه درمان کم آبی فارس است

  • 27 شهریور 1400 - 14:41
انتقال آب از خلیج فارس تنها راه درمان کم آبی فارس است

نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس تاکید کرد که انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس و هدایت آن به سمت سد درودزن تنها راه درمان مشکل کم آبی در استان است.

جلال رشیدی کوچی در سی و چهارمین جلسه کارگروه آب کشاورزی فارس ضمن گلایه از غیبت نمایندگان شهرستان‌های شیراز و خرامه در این جلسه. بیان کرد: دنیا رو به گرم شدن است و شرایط و وضعیت کم آبی سال به سال بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فارس، رشیدی گفت: بهترین راهکار همانند استان‌های اصفهان، کرمان و خراسان جنوبی، آوردن آب از خلیج فارس به این استان و هدایت آن به سمت سد درودزن است که باید به جدیت توسط نمایندگان شیراز و خرامه، استانداری و سازمان آب منطقه‌ای برای به نتیجه رسیدن این طرح در راستای تولید پایدار و درمان مشکل این منطقه دنبال شود.

نماینده مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد افزود: در سال گذشته بیش از ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب از سد درود زن برای کشاورزی رهاسازی شده که بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب از آن در کانال‌ها هدر رفته است.

وی اضافه کرد: برای حل این معضل باید در کانال‌ها لوله گذاری کنیم و آب را از این طریق بر سر مزارع کشاورزان بیاوریم و از آنجا نیز کشاورزان با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری با کمترین هدر رفت آب اقدام به کشاورزی کنند.

رشیدی خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این کار مهم و اصولی می‌توان با مشارکت مردم و بخش خصوصی اقدام و بدین ترتیب می توان سالانه آب مشخصی در اختیار کشاورزان با کمترین هدر رفت آب قرار داد. 

کاهش ۴۰ درصدی بارش در فارس

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این جلسه گفت: میزان بارندگی در سال زراعی گذشته در استان فارس نسبت به میانگین بلند مدت ۴۰ درصد کاهش داشته است.

محمود رضایی ضمن تشکر از هماهنگی‌های موجود بین دستگاه‌های ذی مدخل در زمینه رهاسازی آب از سد درودزن در سال زراعی گذشته، افزود: امسال با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی از نیمه دوم آذر ماه به بعد شاهد بارش‌های نرمال در استان فارس هستیم.

او تاکید کرد: باید اطلاع رسانی در زمینه پیش بین‌ های هواشناسی از طریق صدا و سیما پخش شود و همچنین این پیش بینی‌ها از طریق شبکه‌های مجازی در اختیار بهره برداران بخش کشاورزی قرار گیرد.

رضایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کانال‌های انتقال آب معیوب هستند بنابراین باید سازمان آب منطقه‌ای فارس در قالب طرحی لوله گذاری در این کانال‌ها را به وزیر نیرو ارائه دهد و در قالب یک نقشه فنی این مهم اجرا شود.

او تاکید کرد: ما برای کشت در سه شهرستان، مرودشت، زرقان و خرامه نیازمند به یک طرح جامع آب و کشت هستیم و در قالب این طرح کشت در حوزه آبخور سد درودزن انجام شود.

اطلاع رسانی در مورد هواشناسی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این جلسه گفت: از دو ماه گذشته تاکنون به صورت مستمر هر هفته جلسات هواشناسی را در این سازمان شده و نتایج این جلسات با پیش‌بینی‌ها مطابقت داشته است.

احمد طمراسی پیشنهاد داد: در بخش‌های خبری شبکه فارس علاوه بر گزارش هواشناسی، اطلاعات هواشناسی کشاورزی هم اضافه و توصیه‌های کارشناسی به اطلاع بهره برداران بخش کشاورزی که جمعیت زیادی را در استان به خود اختصاص می‌دهند، رسانده شود.

رضایی گفت: پیش‌بینی بارش برای ما بسیار مهم است و باید بدانیم که فاصله بین اولین بارش و بارندگی بعدی چه مدت طول می‌کشد، چرا که اگر فاصله اولین بارندگی با بارندگی بعدی زیاد باشد می‌توان با یک تامل یک تا دو هفته‌ای مبادرت به کشت و از بروز خسارت جلوگیری کرد.

کمبود بذر در فارس نداریم

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: در سال زراعی پیش رو دغدغه‌ای در زمینه بذر نداریم و این در حالی است که امروز در کشور کمبود بذر بزرگترین مشکل است اما خوشبختانه در فارس علی‌رغم خشکسالی توانسته‌ایم بذر مورد نیاز کشاورزان را تامین کنیم.

طمراسی گفت: باید در تعیین قیمت آب بها کمیته‌ای متشکل از سازمان آب منطقه‌ای فارس، سازمان جهاد کشاورزی استان و نظام صنفی فارس تشکیل تا حقی از کسی ضایع نشود.

دیدگاه