مرگ 836 ایرانی با گاز در سال 95

  • 10 اردیبهشت 1396 - 8:38
مرگ 836 ایرانی با گاز در سال 95

سازمان پزشکی قانونی از مرگ ۸۳۶ تن در سال ۱۳۹۵ در کشور بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن خبر داد.

از کل تلفات مسمومیت با گاز در سال گذشته ۶۲۰ تن مرد و ۲۱۶ تن زن بودند.

 به گزارش سازمان پزشکی قانونی، این شمار جانباخته به دلیل مسمومیت با گازمنوکسید کربن در مقایسه با سال قبل از آن (۱۳۹۴) حدود ۳۳.۵ درصد افزایش یافته است.
۶۲۶ نفر در سال ۱۳۹۴ بر اثر گازگرفتگی جان‌شان را از دست داده‌اند.

تهران بیشترین و خراسان جنوبی و ایلام کمترین تلفات را داشت

در سال ۱۳۹۵ استان های تهران با ۲۱۰، خراسان رضوی با ۶۱، آذربایجان شرقی با ۵۸ فوتی بیشترین ناشی از گازگرفتگی و استان های خراسان جنوبی و ایلام با چهار، هرمزگان با پنج و یزد با ۶ فوتی کمترین آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را داشته اند.

در این مدت استان بوشهر هیچ مورد مرگ بر اثر گاز گرفتگی نداشته است.

بر اساس این گزارش در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، رشد ۴۸.۲ درصدی داشت و از ۸۵ فوتی در اسفند سال ۱۳۹۴ به ۱۲۶ فوتی در اسفند سال گذشته رسید.

همچنین در سال گذشته بیشترین آمار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن با ۱۴۷ فوتی در دی ماه و کمترین آن با ۱۱ فوتی در مرداد ماه ثبت شده است.

گاز منوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است.استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

علایم مسمومیت با گاز منوکسید کربن علایم مسمومیت حاد با این گاز ، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و با احتمال درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است .

دیدگاه