مرگ مغزی دختر خردسال با ضرب‌وشتم ناپدری

  • 10 اردیبهشت 1396 - 8:31
مرگ مغزی دختر خردسال با ضرب‌وشتم ناپدری

دکتر سید مجید تقی‌زاده، مدیر بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد گفت: دختر پنج ساله بر اثر ضرب و شتم ناپدری خود دچار مرگ مغزی شد.

 تقی‌زاده روز شنبه ۹ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا افزود: این کودک خردسال روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت توسط اورژانس ۱۱۵ به این بیمارستان انتقال یافت.

وی اظهار کرد: هنگام پذیرش این کودک آثار جراحت متعدد ناشی از ضرب و شتم بر روی شکم، سر و صورت وی قابل مشاهده بود و پس از اقدامات پاراکلینیکی و تصویر برداری مشخص شد که علاوه بر شکستگی های پا و لگن دچار آسیب های مغزی نیز شده است.

مدیر بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد گفت: این دختر خردسال با هوشیاری بسیار کم و پس از سه ساعت از وارد شدن ضربه به بیمارستان انتقال یافته بود که پس از اقدامات اولیه به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد.

دکتر تقی زاده افزود: ناپدری پس از مشاجره با مادر، کودک را چندین بار بر زمین کوبیده که این امر موجب بروز آسیب های شدید بدنی و مرگ مغزی شده است.

وی اظهار کرد: کودک مزبور اینک علائم حیاتی ندارد و تنها با کمک دستگاه نگهداری می‌شود.

ناپدری بازداشت شد
کاظم میرزایی، بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز گفت: ناپدری این دختر پنج ساله با شکایت پدر این کودک و به دلیل ضرب و شتم کودک مزبور بازداشت شده و تحقیقات پلیسی در این زمینه آغاز شده است.

کاظم میرزایی افزود: به گفته پزشکان وضعیت این دختربچه که اینک در بیمارستان بستری است، وخیم است.

ثبت ۱۲ هزار کودک‌آزاری در ۱۱ ماه نخست سال ۹۵

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اسفندماه سال گذشته گفته بود که تا پایان بهمن سال جاری ۱۲ هزار مورد کودک‌آزاری به اورژانس اجتماعی گزارش شده است.

بر پایه آمارها روزانه ۴۰ مورد کودک‌آزاری به مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گزارش می‌شود. در ایران ۱۱ سال است که کودک‌آزاری به‌عنوان «جرم عمومی» شناخته می‌شود و پیگیری آن منوط به شکایت قربانی نیست.

برخی از تحلیل‌گران فقر، بیکاری، اعتیاد به مواد مخدر و وجود خشونت در جامعه را از دلایل کودک‌آزاری در ایران اعلام می‌کنند. حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دو سال قبل گفته بود که جامعه ایران به سوی خشونت پیش می‌رود و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. به گفته او، افزایش خشونت در ایران «مشکل فرهنگی و روانی» است.

دیدگاه