سرعت انتقال کرونای دلتا بسیار زیاد است

  • 21 تیر 1400 - 10:49
سرعت انتقال کرونای دلتا بسیار زیاد است

عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ با اشاره به شیوع سریع بیماری کروناویروس در پیک جدید، علت این امر را سرعت انتقال بسیار بالای نوع جهش یافته این ویروس با عنوان کرونای دلتا پلاس، دانست.

دکتر اورنگ ایلامی که در جمع مدیران ستادی معاونت درمان علوم پزشکی شیراز سخن می‌گفت، درباره علت افزایش سرعت انتقال بیماری از نواحی جنوبی به قسمت میانی و شمالی استان فارس نسبت به پیک‌ پیشین، گفت: در روزهای اخیر در فارس شاهد افزایش قابل توجه موارد ابتلا به کرونا هستیم که نشان از قدرت انتشار بالای نوع جهش یافته این ویروس، موسوم به «کرونای دلتا پلاس» دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از علوم پزشکی شیراز، ایلامی با بیان اینکه سرعت انتشار کرونای جهش یافته دلتا به مراتب بیشتر از گونه‌های پیشین است، از مردم خواست برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان بیش از پیش و با حساسیت بیشتری نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی بر استفاده از تمام ظرفیت های موجود برای ارایه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به کرونا در استان فارس تاکید و ضمن قدردانی از تلاش های کادر درمان، لزوم افزایش نظارت ها در حوزه های مختلف را یادآوری کرد و خواستار رصد دقیق الگوی بیماری و تدوین برنامه ریزی های لازم بر اساس آن شد.

ایلامی ضمن تاکید بر استفاده صحیح و بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود برای ارایه خدمات تشخیصی درمانی با کیفیت مطلوب در بیمارستان ها، از آماده باش کامل مراکز درمانی استان و راه اندازی مجدد بیمارستان پشتیبان شیراز خبر داد.

او افزود: بیمارستان پشتیبان شهید آیت الله دستغیب(ره) با هدف ارایه مراقبت‌ های پزشکی از بیماران کووید۱۹ و پشتیبانی از بیمارستان های مرجع کرونا، وارد چرخه درمان شده است و بیماران سطح سه مبتلا به کووید۱۹، برای دریافت خدمات درمانی به این بیمارستان منتقل می ‌شوند.

ایلامی با اشاره به اینکه مرکز مدیریت و پایش اقدامات درمانی دانشگاه، مدیریت و هدایت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیازمند بستری استان را به نزدیکترین بیمارستان بر عهده دارند، یادآور شد: با برنامه ریزی و همراهی مراکز درمانی استان، تا کنون موردی از پذیرش نشدن بیماران مبتلا به کرونا گزارش نشده است.

معاون درمان دانشگاه اضافه کرد: نحوه خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کرونا و دیگر بیماران در بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه به طور مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرند.

اختصاص حدود ۳ هزار تخت بیمارستانی به مبتلایان کرونا 

مشاور عالی معاون درمان علوم پزشکی شیراز نیز با ارایه گزارشی از بیمارستان های معین کرونا، گفت: طی بازدیدهای روزانه و جلسه با مسئولان بیمارستان‌های معین کرونا، نقاط قابل بهبود و قوت مراکز برای خدمات رسانی بهتر به بیماران مورد بررسی قرار گرفته تا بتوان خدمات را به بهترین شکل ممکن ارائه داد.

دکتر مجید اکبرزاده با توضیح اینکه بیمارستان‌های استان فارس باید آمادگی افزایش ظرفیت‌های پذیرش و بستری بیماران مشکوک به کووید ۱۹ در صورت افزایش آمار ابتلا و بستری در روزهای آینده را داشته باشند، افزود: در حال حاضر ۲۴۷۶ تخت عادی و ۴۷۶ تخت ویژه بیمارستانی به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص داده شده است.

او توصیه کرد: شهروندان در صورت ابتلا به علایم مشکوک به کرونا، به سرعت به نزدیکترین مراکز منتخب درمان سرپایی (۱۶ ساعته) محل سکونت خود مراجعه کنند و در صورت تشخیص ارجاع به بیمارستان‌ها و یا مراکز درمانی ویژه کرونا، لازم است نسبت به مراجعه به موقع اقدام کنند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مراجعه زودهنگام به پزشک خانواده در صورت شدید بودن علایم برای تشخیص بیماری کووید۱۹ و پس از آن در صورت نیاز و بر اساس تشخیص پزشک مراجعه به بیمارستان ها، از مهمترین عوامل اثرگذار در درمان موفق بیماران محسوب می‌شود.

مدیر امور بیماری ها و مراکز تشخیصی و درمانی نیز با اشاره به همراهی اساتید و گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در فرآیند درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹، یادآور شد: اساتید و پزشکان گروه های مختلف آموزشی در ویزیت و معاینه بیماران مبتلا به کرونا، همکاری مطلوبی با مجموعه دانشگاه دارند.

دکتر فرشاد فلاحتی خاطرنشان کرد: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با تکیه بر وجود سرمایه های انسانی عظیم خود به عنوان یکی از مجموعه های دانشگاهی پیشگام در امر مقابله و مدیریت بحران کرونا در کشور مطرح است.

دیدگاه