۱۸۰ هکتار از طبیعت هنگام فارس در آتش نابود شد

  • 25 فروردین 1400 - 14:24
۱۸۰ هکتار از طبیعت هنگام فارس در آتش نابود شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با بیان اینکه ۱۸۰ هکتار از طبیعت منطقه هنگام شهرستان قیر و کارزین در آتش سوزی از بین رفت گفت: این آتش سوزی بعد از تلاش نفسگیر ۲ روزه با ۲ نفر مصدوم مهار شد.

عبدالحسن صمدنژاد سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آتشی که غروب یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ به جان طبیعت در ارتفاعات دهستان هنگام واقع در شهرستان قیر و کارزین افتاده بود بعد از ۲ روز تلاش نفس گیر بامداد  سه شنبه خاموش شد و حوالی ساعت ۱۱ عملیات پایش نیز انجام شد و ظهر نیروهای امدادی از ارتفاعات این منطقه پایین آمدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اضافه کرد: براساس رصد تصاویر ماهواره ای حدود ۱۸۰ هکتار از منابع طبیعی و طبیعت این منطقه دچار آتش سوزی شده است.

وی با بیان اینکه فداکاری نیروهای امدادی و مردمی در مهار این آتش موجب شد خسارت به منابع طبیعی این منطقه به کمترین میزان برسد،گفت: شرایط نا مطلوب و سخت گذر بودن  این محل کار مهار آتش را بسیار سخت و طاقت فرسا کرده بود.

وی با بیان اینکه هنوز علت دقیق این آتش سوزی مشخص نشده افزود: با توجه به ارتفاع این منطقه و فصلی که در آن قرار داریم به احتمال زیاد دلیل آتش سوزی در ارتفاعات هنگام شهرستان قیر و کارزین عامل انسانی بوده است.

صمدنژاد عنوان کرد: با هماهنگی با استانداری فارس یک فروند بالگرد برای انتقال نیرو و تجهیزات به این منطقه اعزام شد.

وی با بیان اینکه ارتفاع قله دچار آتش سوزی شده این منطقه از سطح زمین ۸۲۳ متر است،گفت: این آتش سوزی ابتدا در صبح ۲۳ فروردین ماه خاموش شد اما وزش باد شدید مجددا موجب شعله کشیدن زبانه های آتش در این محل شد و کار انتقال نیرو و تجهیزات نیز به دلیل وزش باد شدید با بالگرد امکان پذیر نبود تا اینکه وزش باد حوالی ساعت ۱۶ عصر دوشنبه کاهش یافت و امکان اعزام نیرو با هلی کوپتر فراهم شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اظهار داشت: نیروهای دوستدار محیط زیست ،اعضای هنگ امداد طبیعت شهرستان های قیرو کارزین و فراشبند ،نیروهای بسیج و هلال احمر در مهار این آتش سوزی تلاش زیادی کردند.

وی اضافه کرد: دو نفر از نیروهای امداد طبیعت نیز در حین عملیات امداد به دلیل سخت گذر بودن منطقه دچار سانحه و مصدوم شدند که حال عمومی این افراد خوب است و در حال طی مراحل درمانی هستند.

شهرستان قیرو کارزین به مرکزیت قیر در فاصله ۱۶۹ کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع شده است.

دیدگاه