مدیرکل انتقال خون فارس: کمبود خون جان بیماران نیازمند را تهدید می‌کند

  • 17 فروردین 1400 - 13:08
مدیرکل انتقال خون فارس: کمبود خون جان بیماران نیازمند را تهدید می‌کند

مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه کمبود خون جان بیماران نیازمند را تهدید می کند، گفت: از مردم می خواهم برای نجات جان فرزندانشان بشتابند.

مسعود ترابی سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این حرف ها یک تبلیغ نیست، بلکه یک فراخوان برای انجام یک کار مهم حیاتی وخداپسندانه است زیرا جان  بیماران نیازمند خون به آن وابسته است.

وی بیان کرد: همانگونه که مردم برای انجام کارهای ضروری وقت می گذارند و از منزل خارج می شوند برای اهدای خون هم ۲۰ تا ۳۰ دقیقه وقت بگذارند و به این امر مهم بپردازند.

ترابی با اشاره به اینکههم اینک در پایین ترین سطح دخایر خونی نسبت به سال های گذشته هستیم، اظهارداشت: رسانه ها نقش مهمی در این  کار مهم و حیاتی دارند و از این رو از رسانه ها می خواهیم صدای ما را به گوش مردم برسانند.

دغدغه کرونا نداشته باشید

مدیرکل انتقال خون فارس با اظهار اینکه مردم برای دادن خون دغدغه کرونا نداشته باشند، افزود: در بخش های انتقال خون تمام پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و در بدو ورود برای کسانی که می خواهند خون خود را اهدا کنند، تب سنجی می شود و ماسک و پک های استریل نیز در اختیار آنان قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: بین پرسنل انتقال خون و اهدا کنندگان با گذاشتن صندلی فاصله اجتماعی رعایت و در بین آنها  پارتیشن های شیشه ای با محافظ نصب شده است از این رو اهدا کنندگان دغدغه بیماری کرونا نداشته باشند.   

ترابی اضافه کرد: در دوران کرونا، بارها شاهد بودم افرادی برای چندمین بار خون داده اند و موردی در باره ابتلا به کرونا در اهدا خون مشاهده نشده است.

چهار هزار بیمار تالاسمی چشم انتظار خون هستند

ترابی با بیان اینکه حدود چهار هزار بیمار تالاسمی داریم که چشم انتظار اهدای خون هستند، بیان داشت: این عزیزان از کم خونی رنج می برند و باید هفته ای یک بار خون تزریق کنند.

۷۰ در صد بیماران تلاسمی و سرطان خون کودکان زیر پنج سال هستند

ترابی در ادامه سخنانش گفت: بیش از ۷۰ در صد بیماران کم خونی تالاسمی و سرطان خون را کودکان زیر پنج سال تشکیل می دهند و این افراد معصوم مهمترین مصرف کننده خون هستند و با شعار برای نجات فرزندانمان، مردم نقش مهمی در برابرخواسته های آنان دارند.

وی گفت: به طور کلی ۷۳ مرکز درمانی وجود دارد که ما باید روزانه بیش از ۲ هزار واحد خون و فراورده های آن را تحت پوشش قرار دهیم و این امر نشان دهنده این است که ما چقدرمصرف بالایی برای خون داریم و چقدر هم حضور مردم برای اهدا و تامین آن حیاتی و مهم است.  

ترابی ادامه داد: با توجه به اینکه استان فارس قطب پزشکی جنوب کشور است و حتی کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس را پوشش می دهد و مرکز توریست درمانی است، مهم بودن تامین خون را بیش از پیش ضروری نشان می دهد و از مردم می خواهیم در این امر خداپسندانه کمک کنند.

وی اضافه کرد: سه مرکز سرطان خون به نام امیر یک و ۲ و همچنین بیمارستان نمازی درشیراز است که  جنوب کشور را هم پوشش می دهد که علاوه بر خون، نیاز به پلاکت، پلاسما و دیگر فراورده های خونی است.

مدیرکل انتقال خون فارس با تاکید به اینکه مردم اهدای خون را در اولویت قرار دهند، گفت: ۲ مرکز ثابت برای اهدای خون یکی ایستگاه قوامین قصردشت و دیگری واقع در جنب درمانگاه امام رضا ( ع ) در میدان نمازی است  که همه روزه از هشت صبح تا ۴۵/ ۱۹ دقیقه یک سره در خدمت اهدا کنندگان خون است.

ترابی بیان داشت: مقرر شده  در ماه مبارک رمضان پس از افطار هم این روند ادامه یابد اما از آنجا که این امر هنوز قطعی نشده است توصیه می شود مردم پیش از شروع ماه مبارک رمضان نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

ترابی اشاره کرد:همچنین ۲ واحد سیار در شهر داریم که همه روزه به دعوت نهادها، ارگان ها و نیروهای مسلح به این مکان ها مراجعه می کنند و از مسوولان امر می خواهیم پرسنل خود را دعوت و تشویق به اهدا خون کنند تا از پرسنل زیر مجموعه خون گیری کنیم.

دیدگاه